
Lijn 19 bestond tussen
1913 en 1938
door: Cor Fijma
Lijnen 19 zijn er in
Amsterdam bij de vleet geweest. De huidige lijn 19 is een autobuslijn
die in 2010 zijn vijftigjarig bestaan kan vieren. Daarmee overtreft de
lijn al zijn gelijkgenummerde voorgangers tezamen in ruime mate.
De eerste lijn 19 dateert van 1916 en heeft nauwelijks zes weken
bestaan. De lijn werd op 19 oktober 1916 ingesteld op de ringroute
Nieuwmarkt, Waterlooplein, Amstel, Muntplein, Dam, Stationsplein,
Nieuwmarkt. Een soort binnenring dus, alleen in de aangegeven richting
bereden. Al op 1 december 1916 kwam een einde aan die lijn. Foto’s van
de eerste lijn 19 zijn niet bekend.
De tweede lijn 19 hield het langer uit. Nog tot in 2006 reed een lijn 6
een route die in vele opzichten gelijk was aan die van de tweede lijn
19. Daarmee is aangegeven dat de nu verdwenen lijn 6 de opvolger van
lijn 19 was. Op 22 mei 1922 is lijn 19 vernummerd in lijn 6.
De tweede lijn 19 had als route sinds 15 mei 1918: Havenstraat
- Amstelveenseweg -
Overtoom -
Leidscheboschje -
Museumbrug -
Weteringschans -
Sarphatistraat - Andreas
Bonnstraat - Oosterpark
- Van Swindenstraat (Station Muiderpoort).
Alleen in de aangegeven richting werd via de Zocherstraat gereden.
De hier opgenomen
prentbriefkaart toont de Zocherstraat met daarin de tram. Maar zien we
lijn 19? Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken. Misschien
is de foto gemaakt in de periode 1918-1922 en dan zou er zeer toevallig
een lijn 19 kunnen zijn gefotografeerd. Maar in ieder geval geeft de
foto een beeld van de toenmalige Zocherstraat. Beelden van trams in die
straat zijn schaars.

Zocherstraat
collectie
Cees Pot

Fragment
van
prentbriefkaart van de Museumbrug toont een tram van lijn 19.
De opname zal rond 1920 gemaakt zijn.
collectie Jeroen
Epema
In 1925 was het tijd voor
de derde lijn 19. Deze maal ging het om een versterkingslijn van lijn 7
op de route
Borgerstraat-Lootsstraat-Kinkerstraat-Marnixstraat-Weteringschans-Roetersstraat-Plantage
Kerklaan (terug via Jan Pieter Heijestraat). Afbeeldingen van trams in
de Borgerstraat en de Lootsstraat zijn nog schaarser dan die van trams
in de Zocherstraat. Elders op deze site is een afbeelding te zien van
een tram van lijn 3 in veel later tijd in de Borgerstraat. Daar moet de
lezer het mee doen.

Ook op deze lijn 19
werd met EenManWagens gereden. De foto geeft daarvan een beeld. We zien
het Frederiksplein met een ontmoeting met een EMW van lijn 20.
Fotograaf onbekend;
collectie Cor Fijma
Het is inmiddels 1930
geworden. Lijn 19 is met ingang van 28 oktober 1926 verlegd naar het
Rapenburgerplein. Maar met ingang van 15 januari 1931 is de lijn
opgeheven. Het was crisistijd. Ter compensatie werd lijn 7 per 28 mei
1931 verlengd naar de Plantage Parklaan. Een wandeling van het
Rapenburgerplein naar de Plantage Parklaan werd voor de passagiers van
lijn 19 redelijk gevonden. Daarmee verviel het kopeindpunt van lijn 7 in
de Plantage Kerklaan en daarmee het van bijwagen wisselen.

De
derde lijn 19 met EMW 4 in de Marnixstraat in 1930.
Collectie P.H.
Kiers †
De vierde lijn 19 liet
niet lang op zich wachten. Op 12 februari 1931 is lijn 13S vernummerd in
lijn 19. Voor verdere toelichting verwijs ik graag naar de bijdrage over
lijn 13 op deze site. Reeds op 1 januari 1932 was het met deze lijn ook
gedaan.
Onderstaande foto geeft een beeld van deze lijn 19 in de De Clercqstraat.

De
vierde lijn 19 met tramstel 335+768 in de De Clercqstraat op de kruising
met de Bilderdijkstraat in 1931.
Foto Schuur
Als vijfde en laatste lijn 19 verscheen de lijn Czaar
Peterstraat-Kadijksplein-Stationsplein. Op die route was lijn 19 de
vervanger van lijn 13 die daarmee was ingekort tot
Mercatorplein-Stationsplein. Deze lijn 19 heeft het, in tegenstelling
tot zijn voorgangers, veel langer volgehouden. Maar met ingang van 1
juni 1938 werd de lijn bereden door autobussen.

Union 72 op de Wittenburgergracht in het jaar 1935. De wagen is
terugverbouwd tot tweemanwagen.
Fotograaf onbekend;
collectie Cor Fijma
Daarbij zou het niet
blijven want in 1940 zou de 72 opnieuw EenManWagen worden ter vervanging
van de bij een ongeval verloren gegane 175. Voor de verdere geschiedenis
van de 72 verwijs ik de lezer naar de bijdrage over lijn 18. Er bestaat
goede hoop op de toekomst van deze tramwagen die bestemd is om als
museumEMW weer in Amsterdam te rijden.

De vijfde lijn 19 met Union 36 op de brug bij de Kikkerbilsluis in de
Prins Hendrikkade in 1938.
Collectie J.M. de Kok
Autobuslijn 19 dus.
Helaas waren voorbij de oostelijke grens van Nederland plannen in
voorbereiding die van ons land bezet gebied zouden maken. Op 10 mei 1940
was het zover. Al heel spoedig na die fatale datum moest flink gesneden
worden in het buslijnennet. Lijn 19 hield het nog vol tot 2 maart 1942.
Daarna liep het voor de bewoners van de Eilanden op lopen uit.

De
vijfde lijn 19 als autobuslijn met bus 8 in de Czaar Peterstraat in
1938.
Collectie J.M. de Kok
Pas op 1
april 1946 kon lijn 19 opnieuw in dienst worden gesteld. Met ingang van
1 januari 1951 kreeg de lijn de lijnletter M. Want autobuslijnen dienden
met een letter te worden aangeduid. Slechts weinig jaren later bleek het
alfabet niet groot genoeg om hiermee door te gaan en sloeg men de
omgekeerde weg in. Lijn M was een van de laatste autobuslijnen die
(opnieuw) een lijnnummer kreeg. Ditmaal kreeg de lijn het nummer 6. Men
zou kunnen zeggen dat lijn 19 hiermee voor de tweede maal in lijn 6 was
vernummerd. Nog weer later kreeg de lijn het nummer 29. In 1983 is lijn
29 opgeheven en werd het grootste deel van de route toegevoegd aan lijn
28 (de voormalige letterlijn P).
Voor de verandering ook eens een foto van een autobus op deze site: lijn
19 met bus 8 in de Czaar Peterstraat in 1938.
Qua materieel heeft de eerste lijn 19 het moeten doen met de oudste
motorwagens uit 1900. Met de komst van de tweede lijn 19 veranderde dit
op slag toen slechts het nieuwste materieel goed genoeg voor lijn 19
werd gevonden. Al spoedig dienden zelfs bijwagens van het nieuwste type
op die lijn 19 te worden ingezet.
De derde lijn 19 kreeg EMW-Unions toegewezen en sinds 1929 zelfs de
oudste wagens uit 1900 die ook tot EMW waren verbouwd.
De vierde lijn 19 was weer goed genoeg voor grootbordestramstellen maar
de vijfde werd bereden met Unions met bijwagens die geen EMW waren. De
in de jaren dertig heersende crisis zal er de oorzaak van zijn geweest
dat met ingang van 15 mei 1933 de bijwagens vervielen.
Uiteraard deden zich wel eens afwijkingen van deze materieelpatronen
voor. Zo hebben in de jaren 1919 en 1920 ook wel stoeltjeswagens 301-320
op lijn 19 gereden. Het is dus heel goed denkbaar dat de foto van de
tram in de Zocherstraat een stoeltjeswagen van lijn 19 laat zien. Ook op
de derde lijn 19 hebben in de jaren 1927 en 1928 stoeltjeswagens
gereden. Nu er kan worden beschikt over de gerestaureerde stoeltjeswagen
307 is het historisch verantwoord met die wagen een rit als “lijn 19” te
organiseren.
Ook de “glijers” hebben zich wel op lijn 19 vertoond. De “glijers”
230-235 waren ook “stoeltjeswagens” en hebben zich in 1931 en 1934 op
lijn 19 laten zien.

De
vijfde lijn 19 met de 232 bij remise Kromme Mijdrechtstraat in 1934.
Foto
GVB
Routegeschiedenis lijn 19
Eerste lijn |
|
|
1916 oktober 19 |
ingesteld |
ringlijn Nieuwmarkt, Waterlooplein, Amstel,
Muntplein, Dam, Stationsplein,
Nieuwmarkt |
1916 december 1 |
opgeheven |
|
Tweede lijn |
|
|
1918 mei 15 |
ingesteld |
Station Willemspark-Station Weesperpoort
-Station
Muiderpoort |
|
|
Havenstraat-Amstelveenscheweg-Overtoom
-Leidscheboschje-Museumbrug
-Weteringschans-Sarphatistraat-Andreas
Bonnstraat-Oosterpark-Linnaeusstraat-Van
Swindenstraat |
|
|
(heengaand via Zocherstraat en kringspoor
Tweede Van Swindenstraat
-Pontanusstraat) |
1919 juli 15 |
verlegd |
terug kringspoor Vaartstraat, Baarsstraat |
1922 mei 22 |
opgeheven |
vernummerd in lijn 6 |
Derde lijn |
|
|
1925 juli 23 |
ingesteld |
Borgerstraat-Lootsstraat (terug J.P.
Heijestraat)-Kinkerstraat-Marnixstraat
-Weteringschans-Roetersstraat-Plantage
Kerklaan (zie ook routegeschiedenis van
lijn 10) |
1926 oktober 28 |
verlegd |
Weesperstraat-J.D.
Meijerplein
-Rapenburgerstraat-Rapenburgerplein (zie
ook
routegeschiedenis van lijn 7) |
1931 januari 15 |
opgeheven |
|
Vierde lijn |
|
|
1931 februari 12 |
ingesteld |
Mercatorplein-Stationsplein (voorheen lijn
13S) |
1932 januari 1 |
opgeheven |
|
Vijfde lijn |
|
|
1932 januari 1 |
ingesteld |
Czaar Peterstraat-Stationsplein (voorheen
oostelijk
deel van lijn 13) |
1934 juli 10 |
ingekort |
Czaar Peterstraat (Lijndenstraat) |
1938 juni 1 |
opgeheven |
vervangen door autobuslijn 19 |
Voor het samenstellen
van deze bijdrage is gebruik gemaakt van “Een eeuw elektrische
exploitatie van de tram in Amsterdam” van H.J.A. Duparc †, Delft, 2000.
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
21.4.2009
laat een berichtje achter
 |