
door: Cor Fijma
Op 20 september 2007 bestond lijn 14
vijfentwintig jaar als tram. Op die dag in 1982 kwam de tram terug op de Admiraal de Ruijterweg waar hij vrijwel precies vijfentwintig jaar geleden verdween. Op 1 september
1957 ging de Haarlemse tram ter ziele, helaas niet alleen van de Admiraal de
Ruijterweg. Sindsdien is de stad Haarlem ingevoegd in de bonte rij van voormalige
Nederlandse tramsteden.

Autobus 3 op lijn 14, 1908,
Noordermarkt.
Fotograaf
onbekend.
De tram in Amsterdam is echter nog springlevend.
Dat was zij ook honderd jaar geleden toen de Gemeentetram met de instelling van de
elektrische lijn 13 op 25 november 1906 het elektrisch tramnet had voltooid. Destijds
beschikte het bedrijf over 229 motorwagens die alle hetzelfde uiterlijk hadden,
uitgezonderd de eerste 14 proefmotorwagens. Daarbij vergeleken is het huidige bedrijf met
155 Combinos, 37 blokkendozen en 45 trapkarren een
afwisselend geheel.

Lijn 14 met een van de oudste motorwagens op de Dam, 1910.
Fotograaf onbekend.
Wat in 1907 nog ontbrak was een tramverbinding
met de Staatsliedenbuurt en de Jordaan. Er was weliswaar een paardentramlijn langs de
Haarlemmerweg, de latere lijn 12. Maar toch brak het bedrijf zich het hoofd over de
verbinding met die buurten. Daar moest iets op gevonden worden. Zo ontstond de eerste
Amsterdamse gemeentebuslijn, lijn 14. De lijn kwam in dienst op 7 april 1908 op de route
Van Hallstraat - 2e Nassaustraat - Marnixplein - Westerstraat - Blauwburgwal - Singel -
Raadhuisstraat - Dam. Het verhaal is overbekend: de autobussen
samengesteld uit oude paardentrams op een chassis bleken niet goed bruikbaar te
zijn waarmee al op 25 juni 1908 deze autobuslijn verdween. Wat nu te doen?

Lijn 14
op de Dam met een grootbordestramstel. Rechts op de foto de beroemde
poppenkast. Een prentbriefkaart van rond 1920.
prentbriefkaart uit de verzameling van Jeroen Epema

Lijn 14 met een groot-bordestramstel op het Van
Limburg Stirumplein, 1928.
Fotograaf onbekend.
De tram bracht uitkomst en zo ontstond de eerste
nieuwe tramlijn die niet was voorzien in het oorspronkelijke elektrificatieplan. Op 26 mei
1910 maakte deze lijn 14 zijn opwachting op de route Van Hallstraat - Van Limburg
Stirumstraat - Nassaukade - Marnixplein - Marnixstraat - Rozengracht - Raadhuisstraat -
Paleisstraat - Dam. Terug werd gereden via de Mozes en Aäronstraat en Groen van
Prinstererstraat en Haarlemmerweg. De tram verving de bus; later was veelal het omgekeerde
het geval. De tramroute Van Hallstraat -
Marnixplein bestaat anno 2007 nog altijd, maar de
huidige lijn 10 heeft daar niet de oudste rechten.

De 286 van lijn 14
met een zomerwagen in de periode 1915 - 1928 - Borneostraat
Fotograaf onbekend - eigendom van J.C. (Han)
Recourt.

1915-1932;
Zeeburgerdijk/Pontanusstraat Lijn 14 neemt de
overweg in de goederenspoorweg die daar de Zeeburgerdijk kruiste.
Uit de verzameling van Fred Slagman

1915-1931; Lijn 14 in de
Borneostraat, gezien vanaf de kruising met de Madurastraat. Te zien is
de spooraansluiting uit de Madurastraat met de Borneostraat. Tot in 1940
is de lus Borneostraat-Javaplein-Molukkenstraat-Madurastraat bereden,
het laatst door lijn 3. Daarna is de lus verwijderd.
Uit de verzameling van Fred Slagman

1915-1928; Madurastraat/Borneostraat. Lijn 14
rijdt vanuit de Madurastraat de Borneostraat in.
Uit de
verzameling van Fred Slagman

1915-1928;
De 346 is als H 40
gesloopt.
Uit de
verzameling van Fred Slagman

1915-1928; Javaplein (Borneostraat)
Drie grootbordestramstellen van lijn 14 houden standplaatsrust
aan het Javaplein
Uit de
verzameling van Fred Slagman
Op 1 mei 1915 werd de route van lijn 14 verlengd
via Rokin - Blauwbrug - Muiderstraat - Plantage - Mauritskade - Borneostraat - Javaplein.
Daarmee reed de lijn op de route die zij in 2004 opnieuw zou krijgen. Ingaande 5 januari
1928 drong zij verder door in de Indische Buurt en ging zij de Molukkenstraat berijden tot
bij de Sumatrastraat. Het Javaplein werd toen een interessante tramlokatie met liefst vier
tramlijnen; de lijnen 3 en 21 hadden er hun beginpunt en de lijnen 14 en 15 passeerden er.

Lijn 14 met blauwe
wagen 417 op het Javaplein. De tram is onderweg naar het eindpunt
Molukkenstraat waar lijn 14 standplaats had tussen 5 januari 1928 en 1
januari 1932. Een politieagent heeft zijn fiets tegen de ijzeren krul
geparkeerd. Niet bekend is wat het bouwwerk midden op het plein
voorstelt. Het - nu voormalige - badhuis was er nog niet of is het
slechts niet te zien?
Prentbriefkaart, collectie Tom Mulder

1928-1931; Molukkenstraat
Tussen 5 januari 1928 en 1 januari 1932 reed lijn 14 door de
Molukkenstraat. Een nog zo goed als nieuwe Blauwe wagen onderweg naar
het eindpunt in de Molukkenstraat bij de Soerabajastraat
Uit de
verzameling van Fred Slagman

1928-1931; Molukkenstraat
(standplaats) Lijn 14 met een
grootbordesmotorwagen aan de standplaats Molukkenstraat. De brug die de
verbinding vormt met de Watergraafsmeer is er nog niet. Tot 9 oktober
1980 zou hier lijn 10 rijden. Daarna zijn de sporen in dit deel van de
Molukkenstraat en de keerlus verwijderd
Uit de
verzameling van Fred Slagman

ca 1935
= de 396 en 931 op het Rokin
prentbirefkaart

Lijn 14 op het Rokin, 1940. Voor de 362 staat een
tramstel van lijn 24. Daarvoor een dienst van lijn 4 met een nog maar kort in Amsterdam in
gebruik zijnde ex-Utrechtse motorwagen.
Fotograaf onbekend.
Ook lijn 14 werd betrokken bij de bezuinigingen
die in 1932 zijn ingevoerd. Per 1 januari 1932 nam lijn 9 de taak van lijn 14 in de
Indische Buurt over en moest lijn 14 het stellen met een beginpunt in de Linnaeusstraat
ter hoogte van de toenmalige remise aldaar.

Lijn 14 met de 263 in de Raadhuisstraat, 1941.
Fotograaf onbekend.
Verdere wijzigingen in het oostelijk stadsdeel
ontstonden als gevolg van de in 1940 gereedgekomen spoorwegwerken. Per 14 juli 1940 kreeg
lijn 14 de Van Swindenstraat als beginpunt toegewezen, samen met lijn 3. Op 23 januari
1942 was het helemaal afgelopen met lijn 14. Ter compensatie van het verdwijnen van de
lijn werd lijn 10 weggenomen van het eindpunt Zoutkeetsgracht en kreeg die lijn de route
door de Staatsliedenbuurt die zij nog altijd rijdt. Op het gedeelte Marnixplein -
Zoutkeetsgracht moest men het voortaan slechts met lijn 23 doen tot ook die lijn
met alle andere tramlijnen in 1944 werd stilgelegd. Lijn 23 keerde na 1945 niet
terug, behoudens incidenteel voor stadionritten. Pas in 1951 is lijn 3 van het
FH-plantsoen naar de Zoutkeetsgracht verlengd. Dit gedeelte van de route van lijn 3 is
eigenlijk een gedeeltelijke voortzetting van de vroegere lijn 23.

Lijn 14 als autobuslijn op de Admiraal de Ruijterweg.
Trambaan en bovenleiding zijn reeds aanwezig. Over drie maanden is autobuslijn 14
geschiedenis, 3.6.1982.
Na de oorlog kwam ook lijn 14 niet terug. Ik
acht het dan ook onnodig en onverantwoord lijn 14 wederom in exploitatie te brengen,
aldus tramdirecteur Hofman in zijn rapport van 22 september 1949 aan burgemeester en
wethouders. * Het dan ook
verwijst naar grote exploitatieverliezen die tot 1942 op lijn 14 werden geleden.

Lijn 14 met de luchtwagen 745 op de
Amstel, 29.1.1983. Zowel de luchtwagens als de trambaan op de Amstel behoren al lang tot
het verleden.
Intussen bleek in 1954 toch aanleiding te
bestaan het westelijk deel van lijn 14 te doen herleven. De oorzaak daarvan bestond uit
het verdwijnen van de tramlokaaldienst Spuistraat-Sloterdijk van de **
NZHVM. Op 6 oktober 1954 verliep de vijftigjarige concessie van de tramlijn
Amsterdam-Haarlem-Zandvoort waar de lokaaldienst een onderdeel van was. Noodgedwongen
moest de interlokale tram nog enige tijd gedoogd worden, maar de lokaaldienst ging in
gemeentehanden over.

Opnieuw de 777 op lijn 14, maar nu als
luchtwagen, Raadhuisstraat, 29.1.1983.
Zo ontstond met ingang van die datum de
autobuslijn 14 Sloterdijk-Centraal Station waarmee de eerste Amsterdamse gemeentelijke
busdienst herleefde. Lijn 14 beleefde dus de metamorfose bus tram bus, maar
daarbij zou het niet blijven. Voorzien was een tramlijn 14 indien ook de interlokale trams
naar Haarlem en Zandvoort zouden zijn verdwenen. Het laatste gebeurde per 1 september 1957
maar toch zou het 25 jaar later worden aleer buslijn 14 opnieuw zou worden vertramd. Deze
vertraging in het vertrammingsplan voor lijn 14 zal alles te maken hebben gehad met een
zekere voorliefde voor autobussen die vooral in de vijftiger en zestiger jaren bij het GVB
aan de orde was.

Lijn 14 met de 729 aan de vroegere standplaats
Sloterdijk, 29.1.1983.
De in 1942 verdwenen lijn 14 heeft uiteraard
alleen tweeeassig materieel gekend. Voor de in 1982 in dienst gestelde lijn 14 geldt even
uiteraard dat slechts gelede wagens op de lijn te zien waren. In de jaren waarin lijn 14
niet als tram werd geëxploiteerd, kende het bedrijf de befaamde drieasser. De drieassige
motorwagens die vanaf 1948 in dienst kwamen hadden, merkwaardig genoeg, lijn 14 Van
Hallstraat Van Swindenstraat op hun lijnfilms staan. De lijn 14 van 1982 kwam
echter toch nog tijdig genoeg om de laatste stuiptrekkingen van de drieassers mee te
maken; zo heeft eens de 496 als losse motorwagen zonder conducteur op lijn 14 gereden. In 1983 was het met de drieassers
definitief gedaan.

Ook op dit gedeelte van de Insulindeweg is lijn 14 al
weer geschiedenis, 25.2.1993.

De
dubbelgelede 660 werd in 1998 blauw/wit geschilderd en mocht zo zijn
laatste dagen verslijten - NZ Voorburgwal
geplaatst met toestemming van
www.openbaarvervoerinboskoop.nl
Met de route van lijn 14 is sinds 1982 nogal
geschoven. Begonnen werd met een oostelijk eindpunt in de Plantage Parklaan en een
westelijk bij het oude station Sloterdijk. In 1985 verdween de route langs de Amstel en
werd ook stadwaarts gereden via Amstelstraat, Rembrandtplein en Reguliersbreestraat. Ook
in 1985 werd de lijn verlengd van het oude naar het nieuwe station Sloterdijk.

Lijn 14 met een van de vroegere thematrams (813) in
het viaduct Wijttenbachstraat/Insulindeweg, 2.7.1996.
In 1986 zocht lijn 14 opnieuw de Indische Buurt
op via de route Plantage - Mauritskade - Linnaeusstraat - Wijttenbachstraat - Insulindeweg
- Flevopark. Ook in het westen van de stad vond een verandering plaats: in 1989 werd de
lijn gevoerd via Bos en Lommerweg Burgemeester de Vlugtlaan naar Slotermeer.
Tenslotte ontstond in 2004 de route die nu bereden wordt via Mauritskade, Zeeburgerdijk,
Borneostraat en Molukkenstraat.

Tijdelijk lijn 14 naar Diemen. De 780 op de
Hartveldseweg, 17.4.2003.
Lijn 14 is nu de langste tramlijn van het GVB,
een positie die de lijn deelt met lijn 7. Beide lijnen rijden van Flevopark naar
Sloterpark, een afstand van 12,5 km.

Ook lijn 14 rijdt met Combinos. De 2125 in de
Linnaeusstraat, kort voordat lijn 14 daar zal verdwijnen, 1.5.2004.

De 815 eindhalte
Slotermeeer - 20 mei 2011
Routegeschiedenis lijn 14
1908 april 7 |
ingesteld |
autobuslijn Van Hallstraat-Tweede
Nassaustraat-Marnixplein-Westerstraat
-Blauwburgwal-Singel-Raadhuisstraat
-Dam |
1908 juni 25 |
opgeheven |
|
1910 mei 26 |
ingesteld |
Van Hallstraat (terug: Groen van
Prinstererstraat-Haarlemmerweg)-Van
Limburg Stirumstraat-Nassaukade
-Marnixplein-Marnixstraat-Rozengracht
-Raadhuisstraat-Paleisstraat
(terug:
Mozes en Aäronstraat)-Dam |
1915 mei 1 |
verlengd |
Rokin-Blauwbrug-Muiderstraat-Plantage
Middenlaan-Mauritskade-Borneostraat
-Javaplein (terug:
Molukkenstraat
-Madurastraat) |
1924 september 11 |
verlegd |
in beide richtingen via Mozes en
Aäronstraat |
1928 januari 5 |
verlengd |
Molukkenstraat (kringspoor
Soerabajastraat) zie ook
routegeschiedenissen van de lijnen 15 en
21 |
1932 januari 1 |
verlegd |
Linnaeusstraat (kringspoor Kastanjeweg |
1940 juli 14 |
verlegd |
Eerste van Swindenstraat (kringspoor
Dapperplein-Tweede van Swindenstraat
-Pontanusstraat) |
1942 januari 23 |
opgeheven |
zie ook routegeschiedenis van lijn 10 |
1954 oktober 6 |
ingesteld |
autobuslijn Sloterdijk-Stationsplein als
vervanging
van de NZH-tramlokaaldienst
Spuistraat-Sloterdijk |
1956 juni 3 |
verlengd |
Station Sloterdijk (Molenwerf) |
1982 september 20 |
opgeheven |
als autobuslijn en vervangen door tramlijn
14 Station Sloterdijk (Molenwerf)
-Admiraal De Ruijterweg-De Clercqstraat
en
verder naar Plantage Parklaan via de
route van 1 mei 1915 |
1985 mei 9 |
verlegd |
richting Station Sloterdijk via
Amstelstraat-Rembrandtplein
-Reguliersbreestraat |
1985 juli 7 |
verlengd |
Ardantaweg-Station Sloterdijk nieuw
(Orlyplein) |
1986 september 22 |
verlengd |
Plantage
Middenlaan-Mauritskade
-Linnaeusstraat-Insulindeweg-Flevoweg
-Flevopark |
1989 september 18 |
verlegd |
Bos en Lommerweg-Bos en Lommerplein
-Burgemeester De
Vlugtlaan
-Slotermeerlaan-Slotermeer |
2004 mei 3 |
verlegd |
Mauritskade-Zeeburgerdijk-Borneostraat
-Javaplein-Molukkenstraat-Insulindeweg
-Javaplantsoen-Flevoweg-Flevopark |
Alle fotos van de auteur, tenzij anders
vermeld.
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
4.7.2007
Lees ook:
Admiraal de Ruyterweg >>
zie ook: Kopkoersborden en zijkoersborden van
lijn 14 >>
laat een berichtje achter
 |