TRAMS NAAR
SLOTERVAART EN OSDORP
Erik Swierstra
contact e-mailadres:
erikswierstra@amsterdamsetrams.nl
Nadat Slotermeer als eerste van
de Westelijke Tuinsteden in 1954 al zijn tram had gekregen, was het
acht jaar later, in 1962, zover dat ook naar Slotervaart en Osdorp
een tram ging rijden.

1. Bij de opening van de
nieuwe sneltramlijn 17 naar Osdorp kwamen de nieuwste grijze gelede
wagens op deze lijn te rijden. Gelede wagen 643 op de Cornelis
Lelylaan bij de halte Johan Huizingalaan op de openingsdag; 9
september 1962.
Foto: Tj.E. Swierstra.
Dat deze tramlijn er kwam was lang
geen vanzelfsprekendheid. In de jaren vijftig werden in Amsterdam en
andere steden veel tramlijnen vervangen door busdiensten. De tram
werd vaak als ‘ouderwets’ gezien en zou beter vervangen kunnen
worden door de ‘moderne’ en ‘flexibele’ bus.

2. Erik Swierstra (5 jaar
oud) bij de trambaan in aanleg op de Cornelis Lelylaan bij Meer en
Vaart; 30 juni 1962.
Foto: Tj.E. Swierstra.
Toen de plannen voor het A.U.P. (Algemeen Uitbreidingsplan) in 1934
waren gemaakt waren uitbreidingen van het tramnet in westelijke
richting hiervan een logisch onderdeel zoals dat ook het geval was
geweest met de uitbreidingen in de jaren twintig.
Nu was het trambedrijf in Amsterdam in de eerste tien jaar na de
Tweede Wereldoorlog niet modern te noemen, ondanks de aanschaf van
de drieassers in 1948-’50. De autobus maakte een grote ontwikkeling
door.

3. Gelede wagen 604 op lijn
17 op de hoek Cornelis Lelylaan bij Meer en Vaart; 22 januari 1967.
Foto: Tj.E. Swierstra.
Toen de bouw in de jaren vijftig daadwerkelijk plaats vond werd
overwogen om de nieuwe uitbreidingen naar de tuinsteden als
buslijnen uit te voeren. Pas de komst van de moderne gelede wagens
in 1957 op de Leidsestraatlijnen 1 en 2 gaf de Amsterdamse tram
nieuwe toekomstmogelijkheden. In de jaren 1955-’56 waren nog drie
tramlijnen door busdiensten vervangen, waaronder lijn 17 Centraal
Station – Surinameplein. Deze busdienst via de Rozengracht en de
Kinkerstraat was geen succes.
Sneltramlijn naar Osdorp
Toen enkele jaren later de bouw van de tuinstad Osdorp flink
vorderde en ook de Cornelis Lelylaan werd aangelegd besloot de
gemeente in 1961 een moderne tramlijn op eigen baan van het
Surinameplein naar Osdorp aan te leggen. De aanleg moest wel op een
koopje, zodat er gewone groefrails werden toegepast die in zand
werden gelegd, in plaats van zwaarder veldspoor op dwarsliggers.
Maar de geheel kruisingsvrije baan over de gehele lengte in de
middenberm van de Cornelis Lelylaan van het Surinameplein tot aan de
Meer en Vaart was een novum.

4. Slechts zelden kwamen er
drieassers naar Osdorp. Bij een van de weinige keren reed tramstel
500 + 971 op lijn 17. Tussen Meer; 28 augustus 1967.
Foto: Tj.E. Swierstra.
Alleen in de Duitse stad Essen was kort
tevoren een soortgelijke tramlijn aangelegd. De kruisende wegen
werden alle met viaducten gekruist, waarvan het viaduct over de
Johan Huizingalaan een van de grootste was. De drie hooggelegen
tramhaltes, bij de Derkinderenstraat, Johan Huizingalaan en Piet
Wiedijkstraat waren uitsluitend via trappen te bereiken.

6. Lijn 17 werd ingekort
tot het Surinameplein toen lijn 1 naar Osdorp werd verlengd. Hiertoe
werd een nieuwe keerlus aangelegd. Enkelgelede wagen 572 op de
eerste dag van de ingekorte lijn 17. Surinameplein; 17 oktober 1971.
Foto: Tj.E. Swierstra.
Vanaf het einde van de Cornelis Lelylaan werd een trambaan door de
in aanbouw zijnde tuinstad Osdorp aangelegd, ook op de middenberm
van de straat, maar dan wel met gelijkvloerse kruisingen. De
trambaan volgde de route Meer en Vaart – Osdorpplein – Tussen Meer –
Dijkgraafplein. Rond het Osdorpplein werd een keerlus gelegd, zodat
de trams zo nodig ook eerder konden keren, bijvoorbeeld in geval van
vertragingen.

7. Toen lijn 1 van de
Overtoom richting Osdorp ging rijden kwam het in 1949 aangelegde
spoor voor remiseritten door de Surinamestraat voor deze lijn in
gebruik. Op de achtergrond is het gebouw van Autopon aan het einde
van de Overtoom.
De pas geel geschilderde gele wagen 697 op lijn 1 op de eerste dag
dat deze naar Osdorp ging; 17 oktober 1971.
Foto: Tj.E. Swierstra.
Voor de nieuwe tramlijn 17, die tussen Centraal Station en
Surinameplein de busdienst weer zou gaan vervangen en door zou gaan
rijden naar Osdorp, werden 18 nieuwe dubbelgelede trams besteld bij
Beijnes te Beverwijk. Deze werden afgeleverd in 1962 met de nummers
635-652.

8. Tijdens de autoloze
zondagen eind 1973 was de Cornelis Lelylaan echt autovrij. Gelede
wagen 716 op lijn 1 op de vrije baan van de sneltram op het viaduct
over de Johan Huizingalaan; 2 december 1973.
Foto: Erik Swierstra.
Op 14 juli 1962 werd de Cornelis
Lelylaan opengesteld voor het autoverkeer. Twee maanden later was
het zover dat de trambaan in gebruik kon worden genomen. Op 8
september 1962 vond de officiële opening plaats, de volgende dag
startte de gewone dienst, en de nieuwe tramlijn was al meteen een
groot succes. Van een tamelijk ouderwets trambedrijf had de
Amsterdamse tram binnen enkele jaren een sprong gemaakt naar een
bedrijf met het modernste wat er op dat moment was: de eerste
sneltramlijn van Amsterdam. In de spitsuren werd op het ‘oude
traject’ van lijn 17 tussen Centraal Station en Surinameplein een
spitstramlijn ingesteld met het lijnnummer 27. Dit was het hoogste
lijnnummer dat de Amsterdamse tram in de normale dienst heeft
gekend.

9. Na de opening van het
station Lelylaan in 1986 ging lijn 17 in 1988 weer over de Cornelis
Lelylaan rijden. Gelede wagen 708 passeert het station op de eerste
dag dat lijn 17 weer naar Osdorp rijdt; 18 september 1988.
Foto: Erik Swierstra.
Toen lijn 17 ging rijden waren de buurten in Slotervaart langs de
Cornelis Lelylaan al enkele jaren oud. In Osdorp was de bouw nog
volop in gang. Het eindpunt Dijkgraafplein lag aanvankelijk in een
zandvlakte. Toen in de eerste winter van de tramdienst 1962-’63 een
strenge winter was, veranderde dit in een sneeuwvlakte met
‘Siberische’ omstandigheden.
In 1964 werd het winkelcentrum Osdorpplein geopend en omstreeks 1970
was Osdorp grotendeels volgebouwd, waardoor ook het aantal reizigers
was gegroeid.

10. De in 1962 rond het
Osdorpplein aangelegde keerlus voor omleggingen en instructieritten
was van 1988 tot 2001 in gebruik als eindlus van tramlijn 17. Gelede
wagen 785 op de eindhalte; 26 oktober 1988.
Foto: Erik Swierstra.
Lijn 1 naar Osdorp
In 1969 publiceerde het Gemeentevervoerbedrijf het plan ‘Lijnen voor
Morgen’, waarmee een aantal vernieuwingen in het tramnet werden
voorgesteld. Een van de voorstellen was om de tramlijn naar Osdorp
vanaf het Centraal Station voortaan de kortere route via de
Leidsestraat – Overtoom van lijn 1 te laten volgen in plaats van de
route via Rozengracht – Kinkerstraat. Tevens zou de Leidsestraat
autovrij worden en de rest van de route geheel van vrije baan worden
voorzien.

11. Lijn 1 op het traject
naar het Dijkgraafplein, dat van 1971 tot 2001 door deze lijn werd
bereden. Gelede wagen 817 op Tussen Meer bij de Baden Powellweg; 26
november 2001.
Foto: Erik Swierstra.
Dit onderdeel van het plan werd verwezenlijkt in 1971. De
sneltramlijn 1 ‘nieuwe stijl’ ging vanaf 17 oktober 1971 voortaan
vanaf het einde van de Overtoom via het Surinameplein en verder naar
Osdorp. Speciaal voor deze vernieuwing werden de dertig nieuwste
dubbelgelede wagens, 695-724 uit 1967-’68, in een nieuwe gele kleur
geschilderd. Deze trams zouden speciaal op lijn 1 een hoogfrequente
dienst gaan rijden. Een aantal jaren lang werd in de spitsuren een
tweeminutendienst gereden, ook ‘s avonds was er een
vijfminutendienst. Lijn 17 werd weer ingekort tot zijn oude route
Centraal Station – Surinameplein, lijn 27 kon vervallen.

12. Het meest westelijke punt van het Amsterdamse
tramnet is sinds 2001 het eindpunt Matterhorn bij de Lutkemeerpolder.
Gelede wagen 837 in reclamebeplakking op de eerste dag in De Aker; 8
december 2001
Foto: Erik Swierstra.
In 1972 kwam de Einsteinweg (Ringweg West) tot aan de Cornelis
Lelylaan gereed. Hier werd een aansluiting gemaakt. Dit resulteerde
in een gelijkvloerse kruising met het wegverkeer geregeld met
verkeerslichten. Dit was de eerste onderbreking in het
oorspronkelijke sneltramkarakter.

13. De in 2001 in gebruik genomen trambaan over de
Pieter Calandlaan naar De Aker met een oude gelede wagen 623 in de
nieuwe wit-blauwe kleur op lijn 1. Ecuplein 10 december 2001.
Foto: Erik Swierstra.

14. Lijn 17 weer terug op het Dijkgraafplein met
dubbelgelede wagen 615 en de enkelgelede museumwagen 586 in oude
grijze kleur als lijn 27, die in de normale dienst nooit verder reed
dan het Surinameplein; 2 maart 2002.
Foto: Erik Swierstra.
Lijn 2 naar Slotervaart-Zuid
In oktober 1975 kreeg ook het zuidelijke deel van Slotervaart zijn
tramverbinding. Met de opening van het nieuwe Slotervaartziekenhuis
werd lijn 2 vanaf zijn bestaande eindpunt Hoofddorpplein verlengd
via een nieuw aangelegde trambaan via de Heemstedestraat –
Plesmanlaan – Johan Huizingalaan – Louwesweg. Behalve op het eerste
stukje Heemstedestraat tot aan de Westlandgracht, waar het spoor in
de straat lag had de nieuwe trambaan een geheel eigen baan, maar wel
grotendeels gecombineerd als vrije tram/busbaan.

15. De openingsrit van lijn 2 van het Hoofddorpplein naar de
Louwesweg. Gelede wagens 741 en 759 rijden van bloemstukken voorzien
over de Heemstedestraat bij de Ringweg A10; 4 oktober 1975.
Foto: Erik Swierstra.
Het baangedeelte
langs de Heemstedestraat – Plesmanlaan werd later met gras
ingezaaid. Het eindpunt van de tram was hier gelegen naast de kassen
van het tuinbouwgebied Sloten, dat ruim een decennium later plaats
zou maken voor de nieuwbouwwijk Nieuw-Sloten.
Station Amsterdam Lelylaan.

16. De verlenging van lijn 2 naar de Louwesweg was
mede bedoeld om het in 1975 geopende Slotervaart Ziekenhuis (op de
achtergrond) van een tramverbinding te voorzien. In de nadagen van
de drieassers reden er ook regelmatig tramstellen op lijn 2, zoals
hier de 896 + 985. Louwesweg; 6 februari 1978.
Foto: Erik Swierstra.

17. Een besneeuwde Plesmanlaan met gelede wagen
873 tijdens de sneeuwrijke winter van 1979; op de hoek bij de Johan
Huizingalaan; 23 januari 1979.
Foto: Erik Swierstra.
Station Amsterdam Lelylaan
In mei 1986 werd het station Amsterdam Lelylaan in gebruik genomen
aan de westelijke tak van de Ringspoorbaan voor de verbinding
Amsterdam CS – Schiphol. Dit station werd een belangrijke halte,
want er gingen vier keer per uur in iedere richting Intercitytreinen
stoppen. Men kon van hieruit rechtstreeks naar plaatsen als Brussel,
Vlissingen, Enschede, Groningen en Leeuwarden. Een extra tramhalte
voor lijn 1 kwam er onder het station, waarbij men met trappen
rechtstreeks van trein op tram kon overstappen. Door de toegenomen
drukte werd in 1988 lijn 17 weer vanaf het Surinameplein via de
Cornelis Lelylaan naar Osdorp verlengd, doch deze kreeg nu het
eindpunt Osdorpplein, waarbij de tot dan toe weinig gebruikte lus
nuttig gebruikt kon gaan worden.

18. Kort na de verlenging naar Nieuw Sloten was de
eindhalte bij het Kasterleepark, waar toen nog geen bebouwing was.
De tram was er eerder dan de bewoners! Achter de bomen in de verte
ligt het dorp Sloten. Gelede wagen 862 staat gereed voor vertrek; 23
september 1991.
Foto: Erik Swierstra.
Trams naar Nieuw-Sloten en De
Aker
In 1987 werden er plannen gepubliceerd voor een nieuwe
tramverbinding naar de nieuw te bouwen wijken Nieuw-Sloten en De
Aker (toen nog MAP genoemd). Nieuw-Sloten zou volgens de
aanvankelijke plannen een nieuwe verbinding krijgen vanaf het
Haarlemmermeerstation vanwaar lijn 16 via een nieuwe oeververbinding
over of onder de Schinkel en verder via de Henk Sneevlietweg naar de
Louwesweg zou gaan. Vanaf het bestaande eindpunt van lijn 2 werd een
nieuwe trambaan langs de Antwerpenbaan gelegd naar het voorlopige
eindpunt aan het Oudenaardeplantsoen. De trambaan van Louwesweg naar
Nieuw-Sloten werd in gebruik genomen in september 1991. Lijn 2 werd
toen hierover verlengd. De trambaan tussen Haarlemmermeerstation en
Johan Huizingalaan werd uiteindelijk nooit aangelegd.
De Aker zou aanvankelijk een verbinding krijgen via Nieuw-Sloten,
maar het referendum over het weilandje De Vrije Geer in 1995
blokkeerde dit plan, zodat lijn 2 zijn eindpunt behield in
Nieuw-Sloten.

19. De kruisingen van de Ringspoorlijn met de
diverse tramlijnen in Amsterdam-West kunnen aardige ontmoetingen
opleveren, zoals hier bij de Heemstedestraat, waar gelede wagen 618
gekruist wordt door een Dubbeldekker van de Nederlandse Spoorwegen;
7 april 2000.
Foto: Erik Swierstra.
Voor de verbinding met de Aker werd een alternatief uitgewerkt wat
er uiteindelijk op neer kwam dat deze wijk via de Cornelis Lelylaan
met de stad zou worden verbonden. Vanaf het einde van de Cornelis
Lelylaan werd een nieuwe trambaan over de Meer en Vaart in
zuidelijke richting gelegd en verder via de Pieter Calandlaan naar
het westen. Bij het Ecuplein werd de oorspronkelijk geplande route
bereikt en verder gevolgd via de Akersingel. Het eindpunt kwam bij
de Matterhorn. Op december 2001 verliet lijn 1 zijn route naar het
eindpunt Dijkgraafplein om vanaf de Meer en Vaart de nieuwe route
naar De Aker te gaan volgen. Lijn 17 nam de route van het
Osdorpplein via Tussen Meer naar het Dijkgraafplein weer over,
waarmee deze lijn weer de route had die deze volgde tussen 1962 en
1971.

20. Sinds de komst van de Combino’s wordt het
beeld van de Amsterdamse Tram vooral door dit materieel bepaald. Met
de komst van de conducteurs op lijn 1, kwamen deze ook op deze lijn
te rijden. Combino 2031 buigt van de Cornelis Lelylaan af naar
links, richting De Aker. Dit is het zelfde punt als de foto’s 2. en
3., maar dan ruim veertig jaar later; 4 augustus 2003 (eerste dag
conducteurs op lijn 1).
Foto: Erik Swierstra.
Huidige lijnvoering
Anno 2010 hebben de wijken Slotervaart, Osdorp, Nieuw-Sloten en De
Aker dus drie tramlijnen:
1: Centraal Station – Leidsestraat – Overtoom – Surinameplein –
Cornelis Lelylaan – Meer en Vaart – Pieter Calandlaan – Ecuplein –
De Alpen – Matterhorn.
2: Centraal Station – Leidsestraat – Willemsparkweg – Hoofddorpplein
– Heemstedestraat – Johan Huizingalaan – Louwesweg – Antwerpenbaan –
Oudenaardesingel.
17: Centraal Station – Rozengracht – Kinkerstraat – Surinameplein –
Surinameplein – Cornelis Lelylaan – Meer en Vaart – Osdorpplein –
Tussen Meer – Dijkgraafplein.
Vrachttram
In maart 2007 werd gedurende drie weken een proef genomen met de
vrachttram van het bedrijf CityCargo. Doel was om ervaring op te
doen met vervoer van vracht per tram om hiermee het aantal
vrachtauto’s in de binnenstad te kunnen verminderen. Gekozen werd
voor een overlaadpunt aan het eindpunt van tramlijn 1 aan de
Matterhorn in De Aker. Vandaar reed de vrachttram via de route van
lijn 1 naar het Surinameplein en verder de stad in naar de
overslagpunten op het Frederiksplein en de Plantage Parklaan.
Hiervoor waren twee dubbelgelede trams provisorisch verbouwd.

21. In het voorjaar van 2007 reed enige weken als proef een
vrachttram tussen De Aker en de Plantage Parklaan. Het is bij een
proef gebleven. Twee trams waren hiervoor aangepast, waaronder de
groen wit beplakte gelede wagen 801. Eindpunt Matterhorn; 21 maart
2007.
Foto: Erik Swierstra.
Na
beëindiging van de proef besloot de Gemeente Amsterdam tot invoering
van de vrachttram op grotere schaal. De hiervoor genoemde route zou
als eerste in gebruik genomen worden. Hiertoe moest dan nog wel een
overlaadstation worden gebouwd. In de nabij het eindpunt van lijn 1
gelegen Lutkemeerpolder was een overlaadstation en een stalling voor
de vrachttrams voorzien. Het plan was om in 2009 met de dienst te
starten. Eind 2008 bleek echter de financiering van het plan op
problemen te stuiten, als gevolg waarvan de uitvoering van de
infrastructuur niet plaats kon vinden en de vrachttram uiteindelijk
bij een proef is gebleven.
© Erik Swierstra, 1 februari 2010
Geraadpleegde
literatuur:
De data van wijzigingen in de tramlijnen zijn ontleend aan de
publicatie 'Lijnenloop Openbaar Vervoer Amsterdam, 1839 - 1989',
door H.J.A. Duparc (1989).
< Naar index van Erik Swierstra
 laat een berichtje achter |