<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 26
Verzameling Jeroen Epema tenzij
anders vermeld

De geschiedenis van lijn 26
begint op 3 december 1945 met een route op werkdagen van de Eerste van
Swindenstraat via de Nieuwmarkt naar het Centraal Station (deels de oude
route van lijn 8). Op 12 december 1948 ging men ook op zon- en
feestdagen rijden. Toch heeft dat maar twee zondagen geduurd (12 en 19
december 1948), want op 20 december 1948 werd de lijn opgeheven en
vervangen door lijn 11, die de Insulindeweg als eindpunt kreeg.
We zien hier lijn 26 (mw.30) op de Prins Hendrikkade in 1946. Hij buigt
naar rechts om de Geldersekade op te rijden.

Een mooie kaart met aan de
onderkant een “negenruiter” (van drie grote ramen zijn door gebrek aan
glas na de oorlog 9 kleinere gemaakt ) op lijn 10 en naast de
Muiderpoort een motorwagen op lijn 26 (te herkennen aan koersbord:
groen-wit).

Nog een kaart met lijn 26 op
de voorgrond (beugelcijfer). Naast de Muiderpoort een wagenstel op lijn
9 of 10.

Tijdens de Uitmarkt op 27 en
28 aug.1988 reden er museumtrams door de stad. De Utrechter 301+bijwagen
721 voor V en D, ingetuigd als lijn 26.

Tijdens dezelfde Uitmarkt op
de Prins Hendrikkade dezelfde combinatie op dezelfde lijn.

Op 25 mei 1997 was er een
nostalgische tramdag in Amsterdam. Enkelgelede 586 op het
Haarlemmermeercircuit als lijn 26.

Ook op 25 mei 1997, op het
Victorieplein, de enkelgelede 586 op lijn 26. Daarnaast mw.469
(uitgeleend aan Trammuseum in Wehmingen) +schaarbeugel en bijwagen 721.

Op de donateursdag van de
RETM op 19 september 2009 stond Union 144 in de loods fraai uitgedost
als lijn 26.

Van 1959 tot 1990 heeft er
een tweede lijn 26 bestaan, als bus. (Van het Haarlemmermeerstation naar
de van Boshuizenstraat). Sinds 1959 volgden enkele routewijzigingen. Op 30 mei 2005 werd IJburg ontsloten door het
instellen van een derde lijn 26, nu weer een tram!:IJburglaan-Stationsplein.
Op 20 september 2008, weer een donateursdag van de RETM, zien we Combino
2140 in de eindlus op IJburg.

Een stop van Combino 2133 op
de halte na de Piet Heintunnel op 28 oktober 2009.
Jeroen Epema - 23 oktober 2013
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |