Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 25
Verzameling Jeroen Epema tenzij anders vermeld

Kaart 1 Een kaart van het stadsdeel Oud-Zuid rond 1930, waar lijn 25 altijd heeft gereden. De buurt waaruit men deze lijn aan het eind van 2013 wil verbannen.........
Het begon op 3 april 1930 toen lijn 25 werd ingesteld: Amstellaan- Noorder Amstellaan- Vijzelstraat- Dam- Middentoegangsbrug- (terug via Westelijke toegangsbrug)-Stationsplein. Net als bij lijn 24 kwam er op 20 december 1932 een R-dienst, een spitslijn naar het Rembrandtplein. Bij de verlenging op 15 oktober 1939 naar het Amstelstation, reed lijn 25R voortaan naar de Lekstraat. Na de stillegging aan het eind van de oorlog, reed lijn 25 m.i.v.18 augustus 1946 weer op alle dagen. We zien de Amstellaan met een brede middenberm. De Rijnstraat, met als merkteken de (in 2004) gesloopte Thomas v. Aquinokerk en een mw.op (vermoedelijk) lijn 8. Het Daniël Willinkplein. Verder de remise Lekstraat en daarachter de Trompenburgstraat met de autofabriek van Spyker en daarvoor een lijn 4 met bijwagen.

Kaart 2 De Amstellaan bij de Amsteldijk in 1931. Tweemaal lijn 25 met “blauwe” en een grote middeninstapper aan het eindpunt. Er vóór een motorwagen op lijn 12.Op de Amsteldijk rijdt een motorwagen op lijn 20.De bus voor het plantsoen kan een lijn D zijn. Men is nog bezig met de aanleg van de Berlagebrug, die op 28 mei 1932 werd geopend. Het wachthuisje staat dichtbij de eindlus.

Kaart 3 De Berlagebrug is al gereed, getuige de vier masten op de voorgrond. Lijn 12 is per 1 januari 1932 opgeheven. Het eindpunt is voorbehouden aan lijn 25. Het onderschrift met de naam Rooseveltlaan is wat voorbarig. Het wachthuisje is naar achteren verplaatst.

Kaart 4 De Berlagebrug, geopend 28 mei 1932. Op de voorgrond de sporen van de Amsteldijk. De weg aan de overkant is nog niet doorgetrokken richting het toekomstige Amstelstation, waarnaar lijn 25 per 15 oktober 1939 zal worden verlengd.

Kaart 5 Berlagebrug met Weesperzijde. De Amstel met gashouder op de achtergrond.

Kaart 6 Dat de combinatie “hoge blauwe”+lange middeninstapper voor lijn 25 zeer vertrouwd was, bewijzen de volgende kaarten: Allereerst op het Rokin vlak na de demping.

Kaart 7 Vrijwel hetzelfde fotopunt, maar nu vanaf de Dam gezien. De eerste combinatie rijdt op lijn 24, de tweede op lijn 25 (hoge blauwe+ lange middeninstapper).

Kaart 8 Tweemaal de genoemde combinatie op lijn 25, iets verderop op het Rokin. De demping heeft een belangrijke parkeerplek opgeleverd (jaren 50).

Kaart 9 Ook de 3-assers zijn lijn 25-gebonden geweest. Een foto van voordat het Weteringcircuit was ontstaan. Lijn 25 komt uit de richting v.d.Ferdinand Bolstraat (1953).

Kaart 10 Lijn 25 (3-asser) op de Churchilllaan.

Kaart 11 Lijn 25 (3-asser) op vrijwel dezelfde plek als hiervoor.

Kaart 12 Een typische jaren-50-kaart. De Munt/Het Rokin met lijn 25. Op de hoek de duiventil (1949); Verder een Studebaker, een Traction-avant en een Morris.

Kaart 13 Nogmaals de Munt: Lijn 25 +de duiventil +Hotel de l'Europe.

Kaart 14 De Rivierenlaan is van 1935. Op 9 januari 1964 is de naam veranderd in President Kennedylaan. Hier 3-asser 536 in de Scheldestraat met lijnkleuren op het dak, bestemming: Rivierenlaan. Zondag speelt Ajax tegen DWS!

Kaart 15 Een museumdag voor mw.467 + ahw. 946.(als vanouds). Amsterdam-CS.

Kaart 16 De Munt met grijze gelede op lijn 25. De duiventil is er nog (in de jaren 80 verdwenen) en in 1992 overgebracht naar de Museumlijn.

Kaart 17 Inmiddels geel geleed. Op 1 september 1980 werd lijn 25 richting CS over de Prins Hendrikkade en Kamperbrug geleid.

Kaart 18 Luchtwagen 776 op de Dam als haventram ingetuigd als lijn 25.

Kaart 19 Dubbelgelede 665 op het eindpunt President Kennedylaan (jaren 90).

Kaart 20 Dubbelgelede 669 rijdt van de Vijzelstraat de Reguliersbreestraat in. Eindbestemming: Plantage Parklaan. Deze omleiding was nodig, omdat er een groot gat was ontstaan in de brug van het Muntplein (25 oktober 1996).

Kaart 21 Op 28 mei 2006 werd lijn 25 ( Hier:Combino 2104) verlengd naar de De Ruyterkade- Piet Heinkade (Passengersterminal).Op 1 januari 2012 werd de lijn weer ingekort tot CS.

Kaart 22 Lijn 25 (Combino 2091) in de Utrechtsestraat (omleiding 30 mei 2013).

 

Jeroen Epema - 13 september 2013

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker