<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 25
Verzameling Jeroen Epema tenzij
anders vermeld

Kaart 1 Een kaart van het
stadsdeel Oud-Zuid rond 1930, waar lijn 25 altijd heeft gereden. De
buurt waaruit men deze lijn aan het eind van 2013 wil verbannen.........
Het begon op 3 april 1930 toen lijn 25 werd ingesteld: Amstellaan-
Noorder Amstellaan- Vijzelstraat- Dam- Middentoegangsbrug- (terug via
Westelijke toegangsbrug)-Stationsplein. Net als bij lijn 24 kwam er op
20 december 1932 een R-dienst, een spitslijn naar het Rembrandtplein.
Bij de verlenging op 15 oktober 1939 naar het Amstelstation, reed lijn
25R voortaan naar de Lekstraat. Na de stillegging aan het eind van de
oorlog, reed lijn 25 m.i.v.18 augustus 1946 weer op alle dagen. We zien
de Amstellaan met een brede middenberm. De Rijnstraat, met als merkteken
de (in 2004) gesloopte Thomas v. Aquinokerk en een mw.op (vermoedelijk)
lijn 8. Het Daniël Willinkplein. Verder de remise Lekstraat en
daarachter de Trompenburgstraat met de autofabriek van Spyker en
daarvoor een lijn 4 met bijwagen.

Kaart 2 De Amstellaan bij de
Amsteldijk in 1931. Tweemaal lijn 25 met “blauwe” en een grote
middeninstapper aan het eindpunt. Er vóór een motorwagen op lijn 12.Op de
Amsteldijk rijdt een motorwagen op lijn 20.De bus voor het plantsoen kan een
lijn D zijn. Men is nog bezig met de aanleg van de Berlagebrug, die op
28 mei 1932 werd geopend. Het wachthuisje staat dichtbij de eindlus.

Kaart 3 De Berlagebrug is al
gereed, getuige de vier masten op de voorgrond. Lijn 12 is per 1 januari
1932 opgeheven. Het eindpunt is voorbehouden aan lijn 25. Het
onderschrift met de naam Rooseveltlaan is wat voorbarig. Het wachthuisje
is naar achteren verplaatst.

Kaart 4 De Berlagebrug,
geopend 28 mei 1932. Op de voorgrond de sporen van de Amsteldijk. De weg
aan de overkant is nog niet doorgetrokken richting het toekomstige
Amstelstation, waarnaar lijn 25 per 15 oktober 1939 zal worden verlengd.

Kaart 5 Berlagebrug met
Weesperzijde. De Amstel met gashouder op de achtergrond.

Kaart 6 Dat de combinatie
“hoge blauwe”+lange middeninstapper voor lijn 25 zeer vertrouwd was,
bewijzen de volgende kaarten: Allereerst op het Rokin vlak na de
demping.

Kaart 7 Vrijwel hetzelfde
fotopunt, maar nu vanaf de Dam gezien. De eerste combinatie rijdt op
lijn 24, de tweede op lijn 25 (hoge blauwe+ lange middeninstapper).

Kaart 8 Tweemaal de genoemde
combinatie op lijn 25, iets verderop op het Rokin. De demping heeft een
belangrijke parkeerplek opgeleverd (jaren 50).

Kaart 9 Ook de 3-assers zijn
lijn 25-gebonden geweest. Een foto van voordat het Weteringcircuit was
ontstaan. Lijn 25 komt uit de richting v.d.Ferdinand Bolstraat (1953).

Kaart 10 Lijn 25 (3-asser)
op de Churchilllaan.

Kaart 11 Lijn 25 (3-asser)
op vrijwel dezelfde plek als hiervoor.

Kaart 12 Een typische
jaren-50-kaart. De Munt/Het Rokin met lijn 25. Op de hoek de duiventil
(1949); Verder een Studebaker, een Traction-avant en een Morris.

Kaart 13 Nogmaals de Munt:
Lijn 25 +de duiventil +Hotel de l'Europe.

Kaart 14 De Rivierenlaan is
van 1935. Op 9 januari 1964 is de naam veranderd in President
Kennedylaan. Hier 3-asser 536 in de Scheldestraat met lijnkleuren op het
dak, bestemming: Rivierenlaan. Zondag speelt Ajax tegen DWS!

Kaart 15 Een museumdag voor
mw.467 + ahw. 946.(als vanouds). Amsterdam-CS.

Kaart 16 De Munt met grijze
gelede op lijn 25. De duiventil is er nog (in de jaren 80 verdwenen) en
in 1992 overgebracht naar de Museumlijn.

Kaart 17 Inmiddels geel
geleed. Op 1 september 1980 werd lijn 25 richting CS over de Prins
Hendrikkade en Kamperbrug geleid.

Kaart 18 Luchtwagen 776 op
de Dam als haventram ingetuigd als lijn 25.

Kaart 19 Dubbelgelede 665 op
het eindpunt President Kennedylaan (jaren 90).

Kaart 20 Dubbelgelede 669
rijdt van de Vijzelstraat de Reguliersbreestraat in. Eindbestemming:
Plantage Parklaan. Deze omleiding was nodig, omdat er een groot gat was
ontstaan in de brug van het Muntplein (25 oktober 1996).

Kaart 21 Op 28 mei 2006 werd
lijn 25 ( Hier:Combino 2104) verlengd naar de De Ruyterkade- Piet
Heinkade (Passengersterminal).Op 1 januari 2012 werd de lijn weer
ingekort tot CS.

Kaart 22 Lijn 25 (Combino
2091) in de Utrechtsestraat (omleiding 30 mei 2013).
Jeroen Epema - 13 september 2013
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |