<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 24
Verzameling Jeroen Epema tenzij
anders vermeld

Op 17 oktober 1929 werd lijn
24 ingesteld; in de begindagen met enkele motorwagens naar
Amsterdam-Zuid in aanbouw. De route liep van de Olympiaweg via
Stadionweg-Beethovenstraat - Roelof Hartplein - Ceintuurbaan - Ferdinand
Bolstraat - Vijzelstraat - Rokin - naar het Centraal Station. De lijn
werd snel drukker met als gevolg een supplementsdienst 24R van de
Olympiaweg naar het Rembrandtplein (20 dec.1932). In de oorlog werd deze
lijn weer in fasen opgeheven (18 juni 1945 definitief).Van 18 augustus
1946 tot 2006 (dus 60 jaar lang) heeft lijn 24 het voor de oorlog
begonnen traject bereden. Met ingang van 10 december 2006 werd de lijn
verlengd naar de Gustav Mahlerlaan (de V.U.) en op 31 oktober 2011 naar
De Boelelaan. De luchtfoto toont de stad rond de Dam met het nog
ongedempte Rokin. Lijn 24 reed daar nog enkele jaren langs, totdat de
demping in twee fasen (1933 en 1936) een feit werd.

Voor de Heineken-Brouwerij
passeert een stel op lijn 24, dus al mét bijwagen (1 sept. 1934). De
transportfiets moet de tram voor laten gaan. Voetgangers moeten nog onbewaakt
oversteken!

Lijn 24 op de Stadionweg in
de jaren 30. In de verte zijn de omtrekken van het Olympisch Stadion te
zien.

Hoewel niet duidelijk als
lijn 24 te herkennen: Een “hoge blauwe” op de Dam met veel noodglas
(bordplaat i.p.v.glas, wegens schaarste, vlak na de oorlog). De bijwagen
heeft maar enkele kijkraampjes.....

De Munt met 2x een lijn 24
en eveneens 2x een lijn 25. Een mooi beeld van een grote
“middeninstapper”. De agent met klapbord regelt het verkeer in
1948.

Agent met klapbord op
dezelfde plaats, nu beginjaren 50, met 2x een lijn 24.

Een “hoge blauwe”op de Dam.
Tien tramstellen op het traject Dam-CS! Ook hier de verkeersagent. Je
kunt nog met de tram rond de Bijenkorf!

Een wat minder volle prent.
Rechts de krantenkiosk (Amsterdamse School).

Lijn 24 op weg naar
Amsterdam-Zuid. Op 1 september 1980 werd de aanrijroute naar het CS
verlegd over de Prins Hendrikkade, zodat lijn 24 via de
middentoegangsbrug weer het Damrak opreed.

De drie-assers reden in de
jaren 50 en 60 ook veelvuldig op lijn 24.

De Munt met 5
drie-asserstellen.

Op 2 oktober 1962 draait
mw.423 het stationsplein op. Ook lijn 2 rijdt met enkele mw. Fotograaf
onbekend.

Motorwagen 423 heeft hier
bij het inrijden van de Herculesstraat (juni 1964) een volwaardige taak
(met bijwagen). Foto: Pietjan Wippoo.

Een “blauwe wagen” (mw.448)
op het Stadionplein met het logo van de A(msterdamse) Y(s) C(lub).

Op 17 oktober 1979 bestond
lijn 24 50 jaar! Met bloemen versierd rijdt hier een combinatie door de
Ferdinand Bolstraat.(Op dit moment een traject buiten dienst vanwege de
metro-aanleg).

De drie-assers konden bij
dit feest niet achterblijven!

Op hetzelfde traject, vlak
voor de afslag naar de Ceintuurbaan een “blokkendoos”. (mw 786).

Lijn 24: éénmaal grijs
geleed en éénmaal geel op de halte Olympiaplein (28 juli'77) Foto:
Pietjan Wippoo.

Een dubbelgelede (mw.609) op
het eindpunt Olympiaweg (9 aug.1996).

Lijn 24 rijdt ook door de
Pijp. De vlaggentram (mw.671) geeft het internationale karakter van die
buurt goed weer.
Jeroen Epema - 3 juli 2013
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |