Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 23
Verzameling Jeroen Epema tenzij anders vermeld

kaart 1. Op 4 augustus 1921 (gelijk met lijn 22) werd lijn 23 ingesteld. Het vertrekpunt was de Amstelveenscheweg bij het Willemsparkstation (na 1933 Haarlemmermeerstation). De route liep via de Zocherstraat (heen)- Overtoom- J.P.Heijestraat- Kinkerstraat-Marnixstraat- Haarlemmerplein- Planciusstraat.
In aug. 1921 verlegd naar kringspoor Zoutkeetsgracht.
Op 12 april 1928 werd de route verlegd via de Frederik Hendrikstraat met als eindpunt het Frederik Hendrikplantsoen.(tot 9 jan.1930). Aan de andere zijde werd op 12 juli 1928 de lijn doorgetrokken naar het Stadionplein i.v.m.de Olympische Spelen. Op de kaart zijn geen (lijn-)nummers waar te nemen;de twee bussen zijn van de lijnen G+H.

Kaart 2. Onderschrift bij deze kaart van Cor Fijma (lijn 1)). Deze prentbriefkaart laat de toestand zien van de Overtoom met sluisjes op 18 april 1925 t.g.v. de feestelijke verwelkoming van de eerste Holland-IndiŽ-vliegers in Amsterdam. Er is enkel spoor op de Amstelveenseweg (lijnen 1, 6 en 23). M.i.v. 15 mei 1918 gingen de lijnen 1,17 en 19 (de latere 6), via de Zocherstraat rijden. Op 4 aug.1921 kwam daar lijn 23 bij. Op 30 juni 1933 is het spoor in de Zocherstraat weer verlaten.

Kaart 3. Deze kaart toont de opening van de Olympische Spelen op 28 juli 1928. Er is zeer veel op te zien. Allereerst de aangetreden sporters op het middenterrein. De geparkeerde auto's en de trams van lijn 23 op het Stadionplein. Rechtsboven is nog het oude stadion waar te nemen. Verder zijn duidelijk te herkennen:het Willemsparkstation; de remise Havenstraat; het treinemplacement; het zwembad Amstelveenseweg en het gebouw voor de krachtsporten (in 1930 Citroengarage).

Kaart 4. Van 9 januari 1930 tot 15 januari 1931 heeft lijn 23 de Oostzaanstraat als eindpunt gehad, samen met lijn 5.We zien hier een tramstel met open bijwagen vanaf het Haarlemmerplein richting Nassauplein rijden. Lijn 18 reed in 1930 tussen Sloterdijk en Mariniersplein. Het eindpunt Nassauplein ging voor lijn 18 in op 1 jan.1932.

Kaart 5. Van 15 januari 1931 tot 9 oktober 1944 reed lijn 23 weer naar de Zoutkeetsgracht. Na de oorlog op 31 aug.1945 werd lijn 23 weer ingesteld alleen op dagen met druk bezoek aan het stadion. Op 4 mei 1958 werd ook deze dienst gestaakt. Deze kaart toont het eindpunt in de Planciusstraat op 7 april 1947. Stoeltjeswagen 305 met een kleine middeninstapper.

Kaart 6. Union 22 op lijn 23 op het Stadionplein. Fotograaf onbekend.

Kaart 7. Lijn 1 en 23 bij het Stadion. Motorwagen 307 heeft de 20ste eeuw ruimschoots overleefd en rijdt weer als herboren rond, gerestaureerd door Stichting Tramwerk. Fotograaf onbekend.

Kaart 8. Lijn 23 op het Frederik Hendrikplantsoen. Foto L.Albers.

Kaart 9. NVBS-excursie op 27 december 1959 met lijn 23. Er werd gereden met de oudste tram: de 1236 (+bijwagen 848) en de nieuwste: de dubbelgelede 604 (zie voor beschrijving+foto: Trams allerlei/Bijzondere trams van Cor Fijma). De 1236 rijdt hier in de eindlus van lijn 13 in Slotermeer. Fotograaf onbekend.

Kaart 10. Zie vorige kaart. Ook eindlus lijn 13. Fotograaf onbekend.

Kaart 11. Een excursie van DAT: De Amsterdamse Tram. Lijn 23 (mw.874) in de Bilderdijkstraat. Fotograaf onbekend.

Kaart 12. Een toevalstreffer op het Rokin op 7 maart 1996. Het nummer 23 op een voor de lijn niet gebruikte route, met een tramtype dat nooit op lijn 23 heeft gereden..... Foto: Jeroen Epema.

Kaart 13. Motorwagen 610 op lijn 23 en nu is ook het wagennummer van lijn 4 te lezen:647

Kaart 14. Motorwagen 533 op lijn 23 in de stenen loods van de RETM. Donateursdag 20 sept.2008. De drieassers hebben wel op lijn 23 gereden! Op de laatste exploitatiedag 4 mei 1958 reed drieasser 539 (+971) tussen Stadionplein en Frederik Hendrikplantsoen. (met als richtingfilm 'Zoutkeetsgracht')
Zie Cor Fijma: Trams allerlei/Stadionvervoer.

Jeroen Epema - 8 april 2013

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker