<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 23
Verzameling Jeroen Epema tenzij
anders vermeld

kaart 1. Op 4 augustus 1921 (gelijk
met lijn 22) werd lijn 23 ingesteld. Het vertrekpunt was de
Amstelveenscheweg bij het Willemsparkstation (na 1933
Haarlemmermeerstation). De route liep via de Zocherstraat (heen)-
Overtoom- J.P.Heijestraat- Kinkerstraat-Marnixstraat- Haarlemmerplein-
Planciusstraat.
In aug. 1921 verlegd naar kringspoor Zoutkeetsgracht.
Op 12 april 1928 werd de route verlegd via de Frederik Hendrikstraat met
als eindpunt het Frederik Hendrikplantsoen.(tot 9 jan.1930). Aan de
andere zijde werd op 12 juli 1928 de lijn doorgetrokken naar het
Stadionplein i.v.m.de Olympische Spelen. Op de kaart zijn geen
(lijn-)nummers waar te nemen;de twee bussen zijn van de lijnen G+H.

Kaart 2. Onderschrift bij deze kaart
van Cor Fijma (lijn 1)). Deze
prentbriefkaart laat de toestand zien van de Overtoom met sluisjes op 18
april 1925 t.g.v. de feestelijke verwelkoming van de eerste
Holland-Indië-vliegers in Amsterdam. Er is enkel spoor op de
Amstelveenseweg (lijnen 1, 6 en 23). M.i.v. 15 mei 1918 gingen de lijnen
1,17 en 19 (de latere 6), via de Zocherstraat rijden. Op 4 aug.1921 kwam
daar lijn 23 bij. Op 30 juni 1933 is het spoor in de Zocherstraat weer
verlaten.

Kaart 3. Deze kaart toont de opening
van de Olympische Spelen op 28 juli 1928. Er is zeer veel op te
zien. Allereerst de aangetreden sporters op het middenterrein. De
geparkeerde auto's en de trams van lijn 23 op het Stadionplein.
Rechtsboven is nog het oude stadion waar te nemen. Verder zijn duidelijk
te herkennen:het Willemsparkstation; de remise Havenstraat; het
treinemplacement; het zwembad Amstelveenseweg en het gebouw voor de
krachtsporten (in 1930 Citroengarage).

Kaart 4. Van 9 januari 1930
tot 15 januari 1931 heeft lijn 23 de Oostzaanstraat als eindpunt gehad,
samen met lijn 5.We zien hier een tramstel met open bijwagen vanaf het
Haarlemmerplein richting Nassauplein rijden. Lijn 18 reed in 1930 tussen
Sloterdijk en Mariniersplein. Het eindpunt Nassauplein ging voor lijn 18
in op 1 jan.1932.

Kaart 5. Van 15 januari 1931
tot 9 oktober 1944 reed lijn 23 weer naar de Zoutkeetsgracht. Na de
oorlog op 31 aug.1945 werd lijn 23 weer ingesteld alleen op dagen met
druk bezoek aan het stadion. Op 4 mei 1958 werd ook deze dienst
gestaakt. Deze kaart toont het eindpunt in de Planciusstraat op 7 april
1947. Stoeltjeswagen 305 met een kleine middeninstapper.

Kaart 6. Union 22 op lijn 23 op het Stadionplein. Fotograaf
onbekend.

Kaart 7. Lijn 1 en 23 bij het Stadion. Motorwagen 307 heeft de
20ste eeuw ruimschoots overleefd en rijdt weer als herboren rond,
gerestaureerd door Stichting Tramwerk. Fotograaf onbekend.

Kaart 8. Lijn 23 op het Frederik Hendrikplantsoen. Foto L.Albers.

Kaart 9. NVBS-excursie op 27 december 1959 met lijn 23. Er werd
gereden met de oudste tram: de 1236 (+bijwagen 848) en de nieuwste: de
dubbelgelede 604 (zie voor beschrijving+foto:
Trams allerlei/Bijzondere
trams van Cor Fijma). De 1236 rijdt hier in de eindlus van lijn 13
in Slotermeer. Fotograaf onbekend.

Kaart 10. Zie vorige kaart. Ook
eindlus lijn 13. Fotograaf onbekend.

Kaart 11. Een excursie van DAT: De
Amsterdamse Tram. Lijn 23 (mw.874) in de Bilderdijkstraat. Fotograaf
onbekend.

Kaart 12. Een toevalstreffer op het
Rokin op 7 maart 1996. Het nummer 23 op een voor de lijn niet gebruikte
route, met een tramtype dat nooit op lijn 23 heeft gereden..... Foto:
Jeroen Epema.

Kaart 13. Motorwagen 610 op lijn 23 en
nu is ook het wagennummer van lijn 4 te lezen:647

Kaart 14. Motorwagen 533 op lijn 23 in
de stenen loods van de RETM. Donateursdag 20 sept.2008. De drieassers
hebben wel op lijn 23 gereden! Op de laatste exploitatiedag 4 mei 1958
reed drieasser 539 (+971) tussen Stadionplein en Frederik
Hendrikplantsoen. (met als richtingfilm 'Zoutkeetsgracht')
Zie Cor Fijma: Trams
allerlei/Stadionvervoer.
Jeroen Epema - 8 april
2013
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |