<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 22
Verzameling Jeroen Epema tenzij
anders vermeld

Het heeft tot 4
augustus 1921 geduurd voordat lijn 22, de ringlijn rond het Centraal
Station, een feit was. Daarvoor hadden vele lijnen afwisselend het IJveer ( De Ruyterkade ) als eindpunt gehad. In het begin ( in 1904)
even lijn 1. Daarna in 1904 enkele maanden lijn 2 en 9. Van 1904 tot
1906 lijn 3 en 4. Van 1911 tot 1921 lijn 2 en 4 en tenslotte van 1915
tot 1921 (weer) lijn 9.
Op deze kaart zijn duidelijk twee Bergmannwagens te zien. Ze staan vóór
het CS op hun standplaats, het verbindingsspoor tussen het oostelijke en
westelijke sporencomplex. Er werd rond het CS gereden, met de klok mee.
De rit kostte één cent, goedkoper dan een doorsteek door het station,
waarvoor je een perronkaartje moest kopen. Het aantal dienstwagens
verminderde in 1925 van 4 wagens in een 3-minuten-dienst naar (in 1932)
2 wagens in een 4,5-minuten-dienst.
Op 17 maart 1932 werden de buslijnen B, C, en L uit de binnenstad
verbannen. Ze eindigden voortaan in Noord bij het Tolhuis. Het vervoer
op lijn 22 steeg hierdoor ineens sterk en in april 1932 werd op twee van
de 4 diensten een bijwagen (serie 701-880) toegevoegd. In 1933 reden op
zondagen zelfs 4 diensten met bijwagen.
Vanaf 2 juni 1935 was het gedaan met de bijwagens en werd bijv. ’s
zondags het aantal dienstwagens verhoogd tot 6, later weer 5. Deze
situatie (op werkdagen 2,5-minuten-dienst met 4 wagens; ’s zondags
2-minuten-dienst met 5 wagens) duurde tot de “tijdelijke” opheffing op 9
oktober 1944. Een achttal Union-EMW’s kreeg in 1935 witgeschilderde
balkons om het zicht onder de viaducten te vergroten. Na de oorlog
verschenen die wagens nog weer op lijn 18.

Een luchtfoto van
het CS (voorzijde). Op het opstelspoor zijn duidelijk twee Bergmann-
wagens op lijn 22 te zien. Verder veel tramverkeer rondom het
havenfront. Net over de Kamperbrug een motorwagen op lijn 8, 21, 18, of
13, al naar gelang de opnamedatum van de luchtfoto.

Een luchtfoto van
het CS (achterzijde). Midden achter is op de De Ruyterkade een mw. van
lijn 22 waar te nemen.

Geen trams van lijn 22, maar
wel de lijnaanduiding boven het spoor.

EMW-Union 137 (met
wit front) bij de Tolhuispont op de De Ruyterkade. Het is een opname uit
de oorlogsperiode (10 mei 1942): Verduisterde koplamp en een oplettende
bezetter.

Een bericht uit de krant.
Het verhaal vertelt zichzelf. Op 1 november 1968 reed bus K voor het
laatst.

Foto Cor Fijma; lijn 5 als
lijn 22 mw.910 Buitenveldert, 7-12-1990. N.a.v.de ringlijn rond het CS
het volgende: Niet altijd was men 1 cent voor een rit schuldig.
"Overstapkaarten waarvan de eerste rit eindigt of de tweede rit begint
op het Stationsplein geven recht op kosteloos gebruik van de kringlijn
om het Centraal Station". Ik weet niet precies wanneer deze regeling is
ingevoerd, maar ik denk dat dat was bij het invoeren van het algemeen
overstaprecht. De regeling heeft gegolden tot de opheffing van lijn K in
1968.

Pendeltramlijn 22
(mw.907), Rokin, 25 oktober 1996. Door een gat in de brug van het
Muntplein pendelden van 14 tot 28 oktober 1996 twee
11G-tweerichtingtrams tussen de kop van het Damrak en de Munt. Ze reden
elk op een spoor, hielden de helft van de tijd links en reden in de
verkeerde richting. Er werden wisselende lijnnummers gebruikt.

Motorwagen 907 komt
van het CS op het verkeerde spoor tot stilstand op het einde van het Rokin/begin Muntplein. Zie ook vergelijkbare situatie bij lijn 20 en op
het Damrak bij lijn 19.
Jeroen Epema - 12 januari
2013
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |