<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 21
Verzameling Jeroen Epema tenzij
anders vermeld

lijn 8, 13, 2 en 21
Centraal Station 1928
De elektrische lijn 21 heeft maar vier jaar bestaan. Voor
een uitgebreide routegeschiedenis van de eerste lijn 21 (de
paardentram in Sloten) verwijs ik naar
lijn 21 van Cor Fijma.
De tweede lijn 21 werd ingesteld op 5 januari 1928. Zij liep van het
Javaplein via de Mauritskade, de Plantage Middenlaan en de Nieuwmarkt
naar het Stationsplein.
Op 28 februari 1929 werd de lijn in het oosten verlengd naar de
Molukkenstraat (kringspoor Soerabajastraat). Op 1 januari 1932 werd de
lijn opgeheven.
Deze kaart van ca.1930 (met de groeten van Tante Saar!) is bijzonder
omdat er twee Nieuwmarktlijnen op staan. Op de voorgrond, in de bocht,
lijn 8 en daarvoor (je kunt de koersborden met een vergrootglas lezen)
een motorwagen van lijn 21. Beide hebben ze het rondje havenfront
gereden en keren weer terug richting Kamperbrug.
Verder nog de lijnen 2 en 13. Beide richting Nieuwe Zijds. Lijn 2 naar
de Koninginneweg en lijn 13 naar het
Mercatorplein.

Deze kaart (ca.1929) geeft vrijwel dezelfde situatie weer
als de vorige. Motorwagen 178
bevindt zich op dezelfde plaats, maar nu met lijn 9 (een Union +
bijwagen 726) op de hielen.
Bovenaan links één van de blauwe bijwagens serie 901-930. Lijn 16 reed
in mei 1929 als eerste met zo’n bijwagen. Op de vorige kaart was de
rijwielstalling nog aangeduid met grote letters!

De Plantage Middenlaan. Op de voorgrond lijn 21. Op de
achtergrond drie niet te
identificeren combinaties.

Union 170 in de drukke Sint Anthoniebreestraat in de
jaren ’30.

Op 30-08-1987 draait de pas verworven museumwagen 352 uit
Praag, in een lijn 21-uitmonstering achter het Koninklijk Paleis de Nieuwe Zijds op.
Jeroen Epema - 6 november
2012
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |