<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 20
Verzameling Jeroen Epema tenzij
anders vermeld

De eerste lijn 20 startte op 7 november 1922 en
liep van het Cornelis Troostplein via het Leidseplein naar de
Noordermarkt. We zien hier lijn 20 met mw.12 op de Weteringlaan,
omstreeks 1926. Het Weteringcircuit is pas van 1953. De tram slaat
linksaf, de Weteringschans op.

Lijn 20 (mw.38) op de Weteringschans omstreeks 1926, met
op de hoek dezelfde kiosk als op de vorige kaart. De verkeersagent op
het midden van de kruising heeft alles nog in de hand.

Lijn 20 (mw.6) vóór de lijnen 13S (versterking),
13 en 3 op de Rozengracht, september 1928. ‘s Ochtends moest omgereden
worden i.v.m. markt in de Marnixstraat via Stadhouderskade, 1e
Constantijn Huygensstraat, Bilderdijkstraat, De Clercqstraat,
Rozengracht. Het eindpunt was dan veelal het Frederik Hendrikplantsoen.
Er worden sporen vernieuwd: let op de NZH- rails en de verkeerslichten.

Op 4 juli 1929 werd lijn 20 verlengd naar de Amstellaan. Een vage foto van mw.4 op de dag van de verlenging.

De derde mutatie was op 3 april 1930: Lijn 20
werd weer verlengd, nu naar de Trompenburgstraat. Tenslotte deden de
bezuinigingen de lijn de das om: van 1 januari 1932 - 16 juni 1932 bleef
slechts de route Trompenburgstraat - Frederiksplein over. Op deze foto
lijn 20 (mw.57) op de Amsteldijk, juni 1932; foto H.J.A.Duparc.

Lijn 20 (mw.432) Leidsebosje, 8-10-1966, met de
Koepelkerk op de achtergrond. Rit gehouden t.g.v. het 6-jarig bestaan
van de Nederlandse Vereniging Railvervoer.

Een foto van lijn 20 (mw.798) in een tijd dat er
geen lijn 20 bestond..... Voor het CS een tramlijn-begeerte naar de
Plantage Parklaan in 1988. foto P.J.Wippoo. Van 3 juni 1991 tot 13
september 1993 reed de tweede lijn 20 als ochtendspitslijn van CS naar
het Weteringscircuit.

Pendeltramlijn 20 (mw.914), Munt/Rokin,
17-10-1996. Door een gat in de brug van het Muntplein pendelden van 14
tot 28 oktober 1996 twee 11G-tweerichtingtrams tussen de kop van het
Damrak en de Munt. Ze reden elk op een spoor, hielden de helft van de
tijd links en reden in de verkeerde richting. Er werden wisselende
lijnnummers gebruikt.

Waarschuwing voor de ongewone situatie!

De derde lijn 20 was de circle-tram 20A+B van
25 maart 1997 tot 23 september 2003. Deze lijn werd mede ingesteld voor
de vele toeristen die Amsterdam bezoeken. De lijn werd in twee
tegengestelde richtingen geëxploiteerd 20A en 20B. Begin- en eindpunt
was CS. (dienst van 9.00-19.00 uur)
Circle-tram A, mw.792, Rokin, 25-11-1999. foto: Piet Jan Wippoo.

Circle-tram B, mw.808, Stationsplein,
30-11-1997.

Lijn 20 (mw.891). Open Huis AOM, remise
Tollensstraat op 29 juni 2003. De 891 onderhield een pendeldienst tussen
Bellamyplein en de Plantage, alwaar een overstap was op een bus richting
garage Oost aan de Transvaalkade. foto: Piet Jan Wippoo.

Lijn 20 (mw.891), met GVB-bus, lijn 11 op de
Plantage Parklaan, 29 juni 2003.

Lijn 20 (465+731) gespot op 4 augustus 2013 op het
Roelof Hartplein. Foto: Hergen Epema.

Lijn 20 (465+731) op het Roelof Hartplein. Het koersbord
is een fantasie-model voor de touristtram: Centraal
Station-Leidseplein-Artis-Dam-Centraal Station. 4 aug.2013. Foto: Hergen
Epema.
Jeroen Epema - 28 augustus
2012
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |