<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 19
Verzameling Jeroen Epema tenzij
anders vermeld

Het Haarlemmermeerstation, in 1915 geopend door Koningin
Wilhelmina als Station Willemspark. Rondom nog nauwelijks bebouwing. Het
fungeert anno 2012 als thuisbasis van de Museumtramlijn. Van 1918-1922
was dit het beginpunt van de tweede lijn 19 (Station Willemspark-Station
Weesperpoort-Station Muiderpoort). De eerste lijn 19 was een ringlijn
(Nieuw- markt-Munt-Stationsplein-Nieuwmarkt), die maar heel kort heeft
bestaan (19 okt.-1 dec. 1916). Afbeeldingen zijn niet bekend.

Lijn 19 op de museumbrug. Links daarnaast een
motorwagen (ook) op lijn 19 of lijn 15. De reclamezuil en het paard
en wagenstel staan ook op de volgende kaart.
Opname rond 1920.

De tweede lijn 19 op de Museumbrug. Kaart gestempeld op
24-12-1928. De foto zal van omstreeks 1920 zijn.

De derde lijn 19 (1925-1931). Deze begon in de
Borgerstraat en reed naar de Plantage Kerklaan. Op 28 oktober 1926 werd
lijn 19 verlegd naar het Rapenburgerplein. Van deze situatie
is deze kaart een mooi voorbeeld: De enkele motorwagen vóór de
Diamantbeurs in de Weesperstraat. Lijn 7 werd verlegd naar de Plantage.
In 1931 stopte de derde lijn 19.

De vierde lijn 19 (voorheen lijn 13S) reed van 12-2-1931
tot 1 jan.1932. De vijfde lijn ging richting eilanden. Ingesteld op 1
jan.1932 (Czaar Peterstraat-Stationsplein). De kaart toont
mw.85 (+brievenbus) op de Kattenburgerbrug (30-5-1938).

Union 104 op 30-5-1938 op het eindpunt aan de
Lijndenstraat. Op 1 juni 1938 werd de vijfde lijn 19 een bus.

Na de oorlog kwam lijn 19 niet meer terug. Het ontbreken
gedurende zolange tijd van dit lijnnummer, heeft veel tramenthousiasten
geïnspireerd. Op 21 juni 1975 reed het museum-
tramstel 236-748 op de Nieuwe Amstelbrug ingetuigd als lijn 19. (Station
Willemspark-Station Muiderpoort). Dit tramevenement vond plaats t.g.v.
100 jaar tram in de hoofdstad en
75 jaar elektrische tram in Amsterdam. Foto F.van der Gragt.

Pendeltramlijn 19 (mw.914), Damrak 17-10-1996. Door een
gat in de brug van het Muntplein pendelden van 14 tot 28 oktober 1996
twee 11G-tweerichtingtrams tussen de kop van het Damrak en de Munt. Ze
reden elk op een spoor, hielden de helft van de tijd links en reden in
de verkeerde richting. Er werden wisselende lijnnummers gebruikt.

Nog een lijn 19 (mw.869) tijdens een nostalgische tramdag
op de Amstelveenseweg, 7 juni 1998.

Mw 793 met lijnnummer 19 op het Rembrandtplein, 7 mei 1999.

Lijn 19 op de museumlijn. Drieasser 903 op weg naar de
Boelelaan. (aug.1999)

Een poging lijn 19 te doen herleven op het Stationsplein.
Mw. 802 (inmiddels rijdend in Sarajewo), ingetuigd als lijn 19, 28
febr.2001.
Jeroen Epema - 29 februari
2012
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |