<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 18
Verzameling Jeroen Epema tenzij
anders vermeld

Een bijzondere kaart van lijn 18 op het Damrak. Het
blauw-witte koersbord +
beugelcijfer 18 laten geen twijfel over de lijn. Links een
wagenstel op lijn 16, dat juist het rondje
Bijenkorf (sinds 1914) maakt. Lijn 18 reed hier met enkele
onderbrekingen van 1915-1922. Lijn 16 van 1918-1921. Deze
kaart dateert dus van de laatste periode.
Opmerkelijk zijn de wachtende mensen rechts (bij een halte?) De
bovenleidingmasten (ontwerp Berlage) zijn al verdwenen. De
reusachtige, sierlijke, lantaarnpalen staan er nog.

Op 18 november 1913 ging lijn 18 rijden van het
Mariniersplein naar het Stationsplein. Lijn 7 die daarvoor op het
Mariniersplein eindigde, werd ingekort tot het Rapenburgerplein. Op 16
augustus 1915 werd lijn 18 verlengd, nu via het Damrak, rond de
(gloednieuwe) Bijenkorf, naar de Visschersdam. Deze verlenging is te
zien op deze kaart (poststempel 1921, afz. Annie). De Union buigt net af
naar het Beursplein.

Lijn 18 heeft z'n eindpunt weer bereikt en
staat klaar om terug te keren richting
Mariniersplein. Om de bouwput staat nog een schutting. Rechts op de
stoep een reclamezuil. Onderaan een tram op lijn 11.

Op deze kaart is lijn 18 net door de Beursstraat gereden
en op de Visschersdam aangekomen, om daarna weer rechtsaf het Damrak op
te gaan. Linksonder is nog net een tram op lijn 9 te ontwaren. Voor de
Bijenkorf zie je nog de plek waar een deel van de Beurs van Zocher heeft
gestaan; de Bijenkorf heeft die plaats grotendeels ingenomen.

Op 28 september 1922 werd de lijn opnieuw verlengd, nu
naar het westen: Stationsplein- Prins Hendrikkade- Haarlemmerplein-
Sloterdijk. De route Stationsplein- Nassauplein werd ook bereden door
lijn 5. Met de bezuinigingen van de jaren 30 werd lijn 18 ingekort en
reed hij (per 1 januari 1932) slechts het traject Nassauplein-
Sloterdijk v.v. Op deze kaart zien we drie tramlijnen: Op de voorgrond
lijn 18 richting Sloterdijk, de kruisende lijn 23 en in de verte lijn 5
op weg naar de Spaarndammerbuurt. Onder aan de foto de aftakkende sporen
naar de remise Brouwersgracht. De kaart draagt poststempel 1924 (van
Toos en Jan....)

In de oorlog werd lijn 18 tijdelijk opgeheven. (9
oktober 1944). Op 28 april 1947 werd hij weer ingesteld, nog steeds op
het traject Nassauplein- Sloterdijk v.v. tot de opheffing op 1 januari
1950. De Bergmannwagens (eerder op lijn 22) sleten hun laatste jaren op
lijn 18. Hier een mooie foto (met beugelzwaaien) van mw.393 op het
eindpunt Sloterdijk. (10 mei 1947)

Fotograaf onbekend.
Een foto van een andere EMW (Eénmanswagen) no.74, ook op
Sloterdijk. (10 mei 1947)

Fotograaf onbekend.
Een foto van het tweelingstel 178-177 op lijn 18, op het
passeerwissel, samen met Bergmannwagen 391.(19 februari 1950). Links de
Westergasfabriek, die nu een heel andere functie heeft en rechts het
pompstation van de waterleiding (nu een restaurant).

Fotograaf onbekend.
Eindpunt lijn 18 bij de Admiraal de Ruyterweg. Mw. 72
met witgeschilderd front, aangebracht om de zichtbaarheid onder de
viaducten voor lijn 22 (ringlijn CS) te vergroten. Na de oorlog kwam een
aantal van deze wagens naar lijn 18. Fotograaf onbekend.

Fotograaf onbekend.
Mw. 74 op dezelfde plek.

Foto P.G.van Munster.
Mw. 464 ingetuigd als lijn 18 op ‘t Singel (11 oktober
1970).

Foto Pietjan Wippoo.
NVBS-excursie: 100 jaar tram in Amsterdam (mw.725, de
eerste luchtwagen).Louwesweg, 22 februari 1975. Op de achtergrond het
Slotervaart-ziekenhuis.

Lijn 18 (plus lijn 10 en 12) op het plein voor het
Amstelstation. Nostalgische dag. 25 mei 1997
Jeroen Epema - 8 december
2011
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |