<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 17
Verzameling Jeroen Epema tenzij
anders vermeld

Poststempel 1935: Crisisjaren (anno 2011
beginnen we al aardig aan deze term te wennen….) waarin lijn 17 al snel
volledig zonder bijwagens ging rijden; voorlopig nog met Unions, totdat
eerst alleen op zondag (1934) en later dagelijks (1935), beter materiaal
beschikbaar kwam. Op de achtergrond tweemaal de NZH.

Lijn 17 met beter materieel (mw.269?, zonder
bijwagen, maar met brievenbus! ) in de Raadhuisstraat, eind jaren 30.
Heel duidelijk zijn de rails van de NZH te zien. De fotograaf van de
vorige kaart heeft zich omgedraaid…..

De Baarsjesweg met rechts lijn 17+bijwagen (en links
lijn 7), omstreeks 1947.

Lijn 17 in de Kinkerstraat, jaren 50. Van 1914
tot heden is deze straat het domein van lijn 17.

In de vijftiger jaren ging het geleidelijk
achteruit met lijn 17. Eerst reden er alleen nog maar motorwagens,
totdat de lijn in november 1956 werd verbust. Hier een blauwe wagen voor
het Postkantoor. Lijn 13 wacht om richting CS te rijden.

Vóór de opheffing hebben tussen mei 1955 en
november 1956 drieassers op lijn 17 gereden. Drieasser 534 met
brievenbus in de Raadhuisstraat. Let op de autonummer-borden die toen in
Noord-Holland begonnen met G, GX of GZ.

Nog een drieasser op lijn 17 naar het
Surinameplein, ingeklemd tussen vermoedelijk een lijn 13 en een
Boedapester richting Spuistraat. Geheel rechts een KLM-bus.

Lijn 17 (mw.453, met bijwagen) als speciale
attractie ter hoogte van de Spuistraat in december 1966. Het koersbord
toont: Osdorp-Kinkerstraat-Rozengracht-Centraal Station.

(collectie Pietjan Wippoo)
Drieasser 913 (in bloedneusuitmonstering)
+bijwagen. Extra dienst. Rechts van de tram de duiventil.

Dankzij de stadsuitbreidingen naar de
westelijke tuinsteden werd lijn 17 in 1962 weer een tram. Men reed o.a.
met dubbelgeleed materieel naar Osdorp.

Lijn 17 voor het CS. In 1971 werd de lijn weer
ingekort tot het Surinameplein. Lijn 1 ging naar Osdorp rijden.
Jeroen Epema - 1 september
2011
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |