Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 17
Verzameling Jeroen Epema tenzij anders vermeld

Poststempel 1935: Crisisjaren (anno 2011 beginnen we al aardig aan deze term te wennen….) waarin lijn 17 al snel volledig zonder bijwagens ging rijden; voorlopig nog met Unions, totdat eerst alleen op zondag (1934) en later dagelijks (1935), beter materiaal beschikbaar kwam. Op de achtergrond tweemaal de NZH.

Lijn 17 met beter materieel (mw.269?, zonder bijwagen, maar met brievenbus! ) in de Raadhuisstraat, eind jaren 30. Heel duidelijk zijn de rails van de NZH te zien. De fotograaf van de vorige kaart heeft zich omgedraaid…..

De Baarsjesweg met rechts lijn 17+bijwagen (en links lijn 7), omstreeks 1947.

Lijn 17 in de Kinkerstraat, jaren 50. Van 1914 tot heden is deze straat het domein van lijn 17.

In de vijftiger jaren ging het geleidelijk achteruit met lijn 17. Eerst reden er alleen nog maar motorwagens, totdat de lijn in november 1956 werd verbust. Hier een blauwe wagen voor het Postkantoor. Lijn 13 wacht om richting CS te rijden.

Vóór de opheffing hebben tussen mei 1955 en november 1956 drieassers op lijn 17 gereden. Drieasser 534 met brievenbus in de Raadhuisstraat. Let op de autonummer-borden die toen in Noord-Holland begonnen met G, GX of GZ.

Nog een drieasser op lijn 17 naar het Surinameplein, ingeklemd tussen vermoedelijk een lijn 13 en een Boedapester richting Spuistraat. Geheel rechts een KLM-bus.

Lijn 17 (mw.453, met bijwagen) als speciale attractie ter hoogte van de Spuistraat in december 1966. Het koersbord toont: Osdorp-Kinkerstraat-Rozengracht-Centraal Station.


(collectie Pietjan Wippoo)

Drieasser 913 (in bloedneusuitmonstering) +bijwagen. Extra dienst. Rechts van de tram de duiventil.

Dankzij de stadsuitbreidingen naar de westelijke tuinsteden werd lijn 17 in 1962 weer een tram. Men reed o.a. met dubbelgeleed materieel naar Osdorp.

Lijn 17 voor het CS. In 1971 werd de lijn weer ingekort tot het Surinameplein. Lijn 1 ging naar Osdorp rijden.

Jeroen Epema - 1 september 2011

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker