<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 16
Verzameling Jeroen Epema tenzij
anders vermeld
Lijn 16 is ingesteld een kleine maand na lijn 15, op 15
augustus 1913. Hij reed van de Gabriël Metsustraat via de Ferdinand Bol
en Vijzelstraat naar het Thorbeckeplein. In 1923 werden na een zestal
verlengingen in beide richtingen de bekende eindpunten Station
Willemspark (na 1933 Haarlemmermeerstation) en Centraal Station bereikt.

We zien hier de
Prins Hendrikkade rond 1930 met een bus, een vrachtwagen, een open "town-car"
en links een wagenstel van lijn 4.

Lijn 16 op een
ongedempt Rokin (dus vóór 1933). Kinderkopjes als plaveisel en het
pontje in het midden.

Een duidelijke
kaart met een overvolle Munt in de jaren '30. Een Union met open
bijwagen; op lijn 16 een nieuwe "Blauwe" + open bijwagen. Vóór de Union
een blauwe bijwagen serie 901-930 van Beijnes. Op het spoor richting
Rembrandtplein een boldakker.

De Munt in de
oorlogsjaren. Te zien aan de verduisterde koplamp van lijn 16. In het midden lijn 5.

Lijn 16 met open
bijwagen in de Vijzelstraat. Op de achtergrond "De Bazel", het nieuwe
gebouw van de Nederlandsche Handelmaatschappij (thans Het Stadsarchief
van Amsterdam). Achter lijn 16 een lijn 4A. Van 1925-1930 was lijn 4
gesplitst in 4A en 4W. 4A reed via de Rijnstraat en van Wou naar CS en
terug via de Amsteldijk. 4W reed via de Amsteldijk naar CS en terug via
van Wou naar de Rijnstraat.

Lijn 16 naast het Concertgebouw. De bijwagen heeft na
de oorlog nog noodglas. Geen verkeerslichten,
maar een verkeersagent + bord.

Tramstaking april
1955. Lijn 1 met materieel van lijn 16 (429+811).Nieuwe Zijds
Voorburgwal (rechts het gebouw van het Algemeen Handelsblad). Zondag 3
april 1955. Achter op de kaart een stempel van Merkelbach Speelgoed
BV.Kalverstraat.

Lijn 16 in de Havenstraat
(13 mei 1962).Mw.400+bijwagen 752).

coll.
fotoafdrukken Stadsarchief
Amsterdam - rechthebbende onbekend
Het Jan Willem Brouwersplein in aanbouw. Rechts een
gedeelte van het Concertgebouw. Gezien vanuit de Gabriël Metsustraat bij
de kruising met de Van Baerlestraat.

coll.
Pietjan
Lijn 16 op het Jan
Willem Brouwersplein dat genoemd is naar Jan Willem Brouwer, een 19e eeuwse pastoor uit Bovenkerk. Bij de opening van het Concertgebouw in
1888 was dit nog grondgebied van de gemeente Nieuwer Amstel. In 1988
heeft Amsterdam het plein omgedoopt in Concertgebouwplein. Schuin
tegenover in de Van Baerlestraat (hoek Gabriël Metsustraat) staat een
voormalig brandweerhuisje met het wapen van Nieuwer Amstel als
gevelsteen.

coll.
Pietjan
Tot 1966 was er
bij het Concertgebouw een aftakking, dubbelsporig, rechtdoor in de bocht
op het J.W.Brouwersplein (zie kaart 8).Tot in de 50 er jaren kwamen de
sporen samen tot enkelspoor in de bocht van de Alexander Boersstraat.

coll.
Pietjan
Lijn 16 (mw.1438) in de
openluchtremise Vaartstraat (21-11-1967).

coll.
Pietjan
Gelede wagen 673 in 1971 op
lijn 16 in de Vaartstraat (kringspoor m.i.v.1923)

Lijn 16 (mw.753) op een
"kermisachtig" Damrak. (jaren 80-90)
Jeroen Epema - 2 juni 2011
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |