<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 15
Verzameling Jeroen Epema tenzij
anders vermeld

Lijn 15 in de van Baerlestraat op weg naar de De
Lairessestraat. M.i.v. 16 juli 1913 was het volgende traject ingesteld:
J.W.Brouwersplein - P.C.Hooftstraat - Museumbrug - Weteringschans -
Sarphatistraat - Roetersstraat - Plantage Kerklaan. Er volgden enkele
verlengingen, tot in 1924 Station Willemspark werd bereikt (kringspoor
Vaartstraat). In deze tijd zonder TV met programma's als "Bij ons in de
PC", werd al wel veel reclame gemaakt. De twee dames in het zwart, met
hoed, lopen recht op een muurreclame voor "Liqueur Cointreau, Triple
Sec" af. Zoals veel in die tijd was de aanbeveling in het Frans: "Demandez
Cointreau". Een motorwagen van lijn 2 of 3 komt
net uit de P.C.Hooftstraat.

Van 1923 af reed lijn 15 bij het Concertgebouw niet meer
linksaf, maar naar rechts: van Baerlestraat - Ceintuurbaan - van
Woustraat - Westeinde - Sarphatistraat. Tot 1931 volgden verlengingen
naar de Mauritskade en de Molukkenstraat. Als laatste eindpunt kreeg
lijn 15 de Plantage Kerklaan, waar het in 1913 was begonnen. Op 1
jan.1932 werd lijn 15 opgeheven. De De Lairessestraat met
klinkerbestrating, zonder één automobiel.

(coll. Pietjan Wippoo)
Lijn 15 op 28-12-1968 in de Havenstraat (standplaats lijn
16). Een excursie van D'AT ( De Amsterdamse Tram ) doet de herinnering
aan lijn 15 als theatertram ( tot 13 juni 1932 ) herleven. Let op het
koersbord "Theatertram - Station Willemspark - Plantage
Kerklaan" en de beugelnummers met een "T".

(coll. Pietjan Wippoo)
Lijn 15 op de Burg.Roëllstraat ( 22 feb. 1975 ), bij
Burg. van Leeuwenlaan. Excursie t.g.v.' Amsterdam - 700 ' en 100 jaar
tram in Amsterdam (sinds de AOM van 1875).
Op de films van de nieuwe trams stond voor het eerst lijn 15 en er waren
plannen om van bus 15 een tram te maken.

Lijn 15 op dezelfde excursie ( 22 feb. 1975 ), nu bij het
Surinameplein.

(coll. Pietjan Wippoo)
Lijn 15 bleef een bus, dus tramlijn 15 een "tramlijn -
begeerte". Even een ritje naar de Plantage, CS, 25 juni 1986.

(coll. Pietjan Wippoo)
Lijn 15 met de laatste Utrechter op de museumlijn ( 16
aug. 1986 ). Het koersbord is 'echt': Stat. Willemspark - Ceintuurbaan -
Frederiksplein - Plantage Kerklaan.

(coll. Pietjan Wippoo)
Lijn 15 op 29 juni 2003. De 891 pendelde tussen het
Bellamyplein en de Plantage, waar je kon overstappen op een bus naar de
voormalige garage Oost aan de Transvaalkade. De richtingfilm toont:
Remise Noordzeeweg. Dat was een onderdeel van een GVB-complex gepland in
Westpoort, het bedrijventerrein rondom het "nieuwe"
station Sloterdijk. Kortom, een remise die er nooit is gekomen.

(coll. auteur)
Lijn 15 op de Prins Hendrikkade op 20 mei 2001 t.g.v. een
nostalgische OV - dag. De richtingfilm toont het Amstelstation,
waarvandaan ooit een lijn 15 het andere eindpunt t.w. station Sloterdijk
zal bereiken . . . .

(coll. Pietjan Wippoo)
Buslijn 15, Hoofdweg 16 maart 1966. Op deze plaats reed
in de jaren 1936 en 1937 een tijdelijke tramlijn 15 ( Surinameplein -
Mercatorplein ) i.v.m. de vernieuwing van de Kinkerbrug. In 1965 kwam
buslijn 15 ( samenvoeging van de buslijnen E en F ).
Jeroen Epema - 2 maart 2011
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |