Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 9
Verzameling Jeroen Epema

Dam met Damrak in 1904. Koersbord van tweede lijn 9 (Yveer-DAM-Linnaeusstraat-Oosterpark, 1904). De eerste lijn 9 had als eindpunt: DAM. Rechts het "Commandantshuis" dat in 1912 is afgebroken. De Bijenkorf moest nog gebouwd worden (gereed in 1914). Rechts naast de elektrische tram staat nog een paardentram richting Weesperpoortstation.

Dam met derde lijn 9 (mw.176) (Stationsplein-DAM-Linnaeusstraat-Oosterpark),1904-1906. Daarachter lijn 1(mw 174) en lijn 2. Men lette op de reclames: Op de gevel links van de Nieuwendijk:"Indische Uitrusting" en op het pand in het midden: "Agentur der Kaiserlichen Deutschen Reichspost". Naatje (standbeeld om het gevoel van eendracht uit te drukken na de 10-daagse veldtocht tegen BelgiŽ (1831) werd in 1914 afgebroken. (Een lied luidde als volgt: "En Naatje van de Dam ,die moest verdwijnen, die moest verdwijnen, en Naatje van de Dam die moest verdwijnen voor de elec-te-ri-sche tram! ).

Een vrijwel lege lijn 9 voor het Centraal Station. Kaart gestempeld in 1906.

Mw.186 met open motor-en bijwagen op een zonnige dag op het Rembrandtplein voor het Rembrandttheater.

Motorwagen 59 op lijn 9 aan het eind van de Amstelstraat haalt handkar 1824 in, temidden van talloze muurreclames. Kaart gestempeld in 1905.

Een open mw. op lijn 9 op de Hortusbrug. Kaart uit 1905.

Union 191 op lijn 9 bij de Muiderpoort. De kaart moet van voor 1910 zijn, want de motorwagen heeft nog een open voorbalcon.Wij rijden richting Artis. Links een dubbele krul!

Lijn 9 op de de Ruijterkade. Eerst 8 maanden in 1904. Daarna van 1-03-1915 tot 4-08-1921 het rondje CS. Uit deze periode zal deze kaart zijn. Opmerkelijk is de (hoge) bebouwing aan de stationskant. In de verte rechts de graansilo.

De zevende lijn 9: mw.324 op het Damrak (Linnaeusstraat-DAM-Stationsplein, 1921-1932).

Lijn 9 (mw. 230, van de miniserie 230-235) op het Rokin, met rechts een mw. op lijn 24. De foto is dus genomen tussen 17 oktober 1929 (begin van lijn 24) en 1936 (het laatste jaar van de demping van het Rokin). Middenop het pontje.

Van 1932-1940 had lijn 9 (de achtste lijn ) haar eindpunt in de Molukkenstraat. In 1940 keerde lijn 9 voorgoed terug naar de Watergraafsmeer( de negende lijn 9 ).Deze foto toont mw.238 op het nieuwe traject op de Middenweg (6 juni 1942, met verduisterde koplamp).

Midden jaren 50 rijdt de omgebouwde mw.421 op het Rembrandtplein. Men wilde de blauwe wagens aanpassen naar voorbeeld van de 3-assers (met o.a.automatische deuren en opstaptreden , vaste conducteursplaats en zittende bestuurder). Het is bij een paar probeersels gebleven (mws.406, 418, 421 en 457)+ evenveel bijwagens.

Koninklijk Paleis op de Dam. Een uitmonstering van lijn 9 (mw.526+936) zoals men die na de oorlog jarenlang heeft gekend.

Lijn 9 Prins Hendrikkade, 1956

Jeroen Epema - 11 januari 2010

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker