<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 8
Verzameling Jeroen Epema

De Weesperzijde aan
het begin van de vorige eeuw (kaart gestempeld in juli 1908). We kijken
vanaf het Amstelhotel in de richting van de roei- en zeilvereniging 'De
Hoop'. Open mw. 68 op de eerste lijn 8 net voordat hij de brug over de
Singelgracht passeert. De eerste lijn 8 reed van 1905-1908 van het
Stationsplein via het J.D.Meijerplein naar de Weesperzijde.

Lijn 8 op het Jonas Daniël Meijerplein. De bestuurder
staat nog in de buitenlucht. De kaart dateert
uit 1908. Na 1910 waren alle motorwagens van
voren gesloten.

Nieuwmarkt met Waag
en Vischmarkt. Kaart gestempeld met poststempel "Kon.Ned.Postvaart
Vlissingen-Engeland",1924. De foto is van vóór 1910, getuige de open
mw.55 op (weer) de eerste lijn 8.

Lijn 8 op de Nieuwmarkt met de Waag en de Vishal
(afgebroken in 1938) op de achtergrond.
Poststempel 1920.

De tweede lijn 8 op
het Weesperplein (Stationsplein-Van Woustraat, 1908-1923) Kaart
gestempeld in 1913. Opvallend zijn het houten wachtlokaal en de
reclamezuil. Tekst achterop: "Hartelijk gefeliciteerd met de dag van
heden. Heel gaarne wil ik dat je het wil schikken en kom maandagnamiddag
even bij mij. Ik moet een en ander met u bespreken en kan zelf niet
komen. Stel mij niet teluer(!), kom vroeg!"

Nieuwmarkt met Waag
en Vischhal (afgebroken in 1938). Kaart gestempeld in 1929. Vermoedelijk
toch een foto van de tweede lijn 8 (1908-1923). Mw.50 naast de
marktkraampjes. Er is ook een derde lijn 8 geweest (van 1923-1925,
Stationsplein-Rijnstraat ), maar daar heb ik geen foto van.

Een bijzondere kaart
van het Centraal Station (de trams konden er nog rustig hun rondjes
draaien!). Er zijn 4 tramlijnen op te herkennen: Lijn 13, Lijn 2, Lijn
21 (zie aldaar ) en de vierde lijn 8 (Stationsplein-Trompenburgstraat,
1925-1930) op de voorgrond. Tot slot nog een lijn 22 op de achtergrond.

Jaren 20. Union 33 op lijn 8 op de Nieuwe Amstelbrug.
De tram zal links de Weesperzijde oprijden. Het is een feestdag, er
wappert een vlaggetje aan de beugel!

De vijfde lijn 8
(Stationsplein - Daniel Willinkplein,1930- 1936), op het eindpunt voor
de "Wolkenkrabber". In 1936 werd lijn 8 nogmaals verlengd naar de Zuider
Amstellaan (Westerscheldeplein). In 1939 veranderde de naam van het
eindpunt Stationsplein in Centraal Station. De Duitse bezetting maakte
op 8 juli 1942 een einde aan lijn 8.

Lijn
8 Amstelveenseweg; Nostalgische tramdag 25 mei 1997
Jeroen Epema - 11 januari
2010
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |