<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 7
Verzameling Jeroen Epema

Een kaart geschreven op
31-12-1913: "Wij wenschen U alle goeds voor het jaar 1914" Vooraan 2x
lijn 7 (van 1906-1913 Kinkerstraat-Mariniersplein ). Achterop de
Kattenburgerbrug lijn 13 die van 1908-1921 van de Czaar Peterstraat naar
de Dam reed.

Trams van lijn 7 op het
Kadijksplein. De afzender zegt in 1915: "Ik heb gisteren al spoedig werk
gevonden op de rijtuigfabriek van Trompenburg Amsteldijk.Donderdagmorgen
moet ik met proefwerk beginnen, dus dat is al gauw. Voor bankwerkers is
in de stad overigens weinig werk te vinden, voor draaiers des te meer!"

Kaart van 1913. Motorwagen
24 komend van het Kadijksplein. Vermoedelijk een ingetekende kaart.

Brug Nieuwe Heerengracht
1905. Vanaf 1905 begon lijn 7 in de Kinkerstraat met eerst het
J.D.Meyerplein, daarna het Rapenburgerplein en tenslotte het
Mariniersplein als eindpunt (tot 1913). Van 1913-1924 werd de lijn weer
ingekort tot het Rapenburgerplein.

Op 23 juli 1925 kreeg lijn 7
als ondersteunende tramlijn een nieuwe lijn 19 op de route
Kinkerstraat-Plantage Kerklaan, waartoe een keerlus
Borgerstraat-Lootsstraat (terug via Jan Pieter Heyestraat) werd
aangelegd. Daarmee had lijn 19 geen hinder van de eventueel geopende
Kinkerbrug. Per 28 okt.1926 wisselden beide lijnen van eindpunt: lijn 7
reed voortaan naar de Plantage Kerklaan en lijn 19 naar het
Rapenburgerplein. Per 15 jan. 1931 is lijn 19 echter opgeheven. Op deze
kaart zijn beide lijnen op het Weesperplein te zien. Er wordt met
EenMansWagens gereden. Die van lijn 7 voert een bijwagen uit de serie
619-700 mee. Men lette op het wachthuisje annex toilet uit de
Amsterdamse School (ca.1925) van P.L.Marnette.

Lijn 7 in de Kinkerstraat
(1915).

Lijn 7 ( achtergrond )+ lijn
10 (voorgrond) op de Hoogesluis in de jaren 30.

Lijn 7 op de Hoogesluis eind
jaren 40.

Lijn 7 +eenzame fietser op
Mercatorplein. Kaart gestempeld 1932.

Leidseplein met Koepelkerk,
Hirschgebouw en Stadsschouwburg met lijn 7 links op het
Kleine-Gartmanplantsoen. Let op het onlangs verdwenen logo van de
RVS-verzekeringen, rechts onder.

Spitsuur in de jaren 50, met lijn
7 op het Leidseplein. De foto is genomen
vanuit “Americain”.

Lijn 7 in de Marnixstraat naast het American
Hotel.

Plantage Kerklaan eind 50-er
jaren. De 289 is met 24 seriegenoten voorzien van een nummer dat 1000
hoger is dan het oorspronkelijke, omdat de oude nummers nodig waren voor
nieuwe autobussen.

Lijn 7 (547+996) op 15 mei 1960 op het
Weteringcircuit (+2CV en Renault 4). In 1953
werd de kruising Vijzelgracht-Weteringschans
getransformeerd in een rotonde.

Lijn
7 Plantage, mw.586; 19 februari 2000
Jeroen Epema - 18 november
2009
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |