<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 5
Verzameling Jeroen Epema

Lijn 5 met nog open balkons bij de
Haarlemmerpoort. Kaart gestempeld in 1910.

Twee Unions op lijn 5 op het Beursplein (ca.1913)
De bijwagen is nog ex-paardentram. De bovenleidingmasten
zijn, net als de Beurs, een ontwerp van Berlage.

Lijn 5 met Union 190 + open
bijwagen op het Damrak (ca.1930)

Lijn 5 komend van de Weesperzijde draait de
Nieuwe Amstelbrug op (ong.1930). Op de achtergrond de Sint
Willibrorduskerk (1871-1970).

Een reclamekaart van Bensdorp Cacao. Hier
zien we tramsporen op de Stadhouderskade richting Amsteldijk. Van
1906-1915 reed lijn 5 hier via de route Spaarndammerplein
- Haarlemmerplein -
DAM - Westeinde
- Weesperzijde.

Op deze luchtfoto (met Weesperpoortstation, Amstelhotel en St.
Willibrorduskerk ) zijn de sporen richting Stadhouderskade al weer
verdwenen. Op 30-3-1915 is de route van lijn 5 verlegd naar: van
Woustraat - Ceintuurbaan -
Nieuwe Amstelbrug - Weesperzijde.

De Bijenkorf in 1931, met links lijn 4 en
rechts een losse (wegens bezuiniging) motorwagen op lijn 5, voorzien van
brievenbus.

Lijn 5 met een Utrechter en een middeninstapper op de
Dam.(jaren 50)

Lijn 5 op bijna dezelfde plek met voormalige
Utrechter. Omstreeks 1955.

Muntplein met lijnen 4, tweemaal lijn 5 en
éénmaal lijn 25 (de laatste drie met bijwagens met middeninstap).

Schitterende sfeerfoto van lijn 5 (en 4) op
een kletsnat Damrak, 's middags om half drie! Op de voorgrond een
politie'kever'. Lijn 5 reed van 1952 -1965 de route CS- Weesperplein-
Amstelstation.

Lijn 5 met kleine midden-instapper voor het
Victoria-hotel. Jaren 50.

Lijn 5 op het Rembrandtplein. Drieasser 549,
13 juni 1962. Prentbriefkaart met achterop een stempel van Merkelbach
Speelgoed uit de Kalverstraat.
Jeroen Epema - 15 oktober
2009
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |