<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTEN
PRENTBRIEFKAARTEN VAN
LIJN 3
Verzameling Jeroen Epema

Lijn 3 voor het Postkantoor op een kaart gestempeld in
1904, afzender Alida. Lijn 3 reed van 1902-1904 van de Const.
Huygensstraat via de Bilderdijkstraat naar de Dam. De Unions waren pas
in 1910 allemaal gesloten.

Op bijna dezelfde plaats een lijn 3, afzender Marie. De
Palaisstraat (let op de spelling ) met op de achtergrond "Hotel Palais
Royal". Een stijlvollere omgeving dan het Telecommunicatiegebouw dat er
voor in de plaats kwam (zie volgende kaart)

Lijn 3 en 14 in de Raadhuisstraat (nog met
klinkerbestrating). Ca.1915: Het
Telecommunicatiegebouw was er nog niet (is van
1925)

Tweemaal lijn 3. Opnameplaats vergelijkbaar met vorige
kaart. Opmerkelijk zijn de bomen aan weerszijden.
Rails van de NZH is goed te zien. Verder geen auto te bekennen!

Op deze foto is het Geldkantoor, later
Telecommunicatiegebouw in aanbouw (1925 ).

Tweemaal lijn 3 op het eindpunt Dam. Daarbij nog
paardetramwagen van de lijn Willemspark-Dam. "Johan arriveert niet
eerder dan 8.43 op D(elftse) P(oort)."Opvallend is dat op deze foto
iedereen een hoofdbedekking heeft.

Zicht op het Westerdok. Aan de beugelnummers herkenbaar
lijn 3 met ex-paardetramrijtuig.Van 1907-1925 reed lijn 3 van de
Linnaeusstraat naar het Stationsplein. Verder nog een lijn 9 (ook
Linnaeusstraat-Stationsplein, maar dan via een andere route ). De kaart
is van 1914; een jaar later zou lijn 9 naar de De Ruyterkade gaan
rijden. In de verte, rechts, nog een lijn 4 komend van het IJveer.(1911-1921).

Tweemaal lijn 3 bij de Muiderpoort (ongeveer 1918 ).Kaart
gestempeld in 1921: "Schat, we hadden een gezellige reis met een coupé
voor ons drieën; verrukkelijk gedineerd in de Bijenkorf (een énige zaak
). Hier in Groot-Mokum is het een gezellige drukte; nu, dag, liefs,
Ger."

Lijn 3 (mwg. 183 ) aan het begin van een stille
Sarphatistraat.

Lijn 3 op de Overtoom ( ong.1915 ) samen met een eenzame
fietser.

Lijn 3 voor
het Koloniaal Instituut met motorwagen 254. Kaart gestempeld in 1931.

Lijn 3 (mw.483+ ahr.779) op de Mauritskade in 1939.
(traject:Fred.Hendrikplantsoen-Leidschebosje-Station
W.P.-Javaplein). Lijn 3 komt hier via de Zeeburgerdijk van het eindpunt
Javaplein.Ook lijn 9 (eindpunt Molukkenstraat) doet deze halte aan. De
lijnnummers 3 en 9 staan op het haltebord en op het opzetbordje met
daarboven"halte kort traject". Deze tekst staat ook op het hangende bord
erboven.De korte trajecten (à 6 cent) waren ingevoerd om passagiers te
trekken.In de oorlog zijn ze weer afgeschaft: toen waren er klanten
genoeg . . . .
(fotograaf onbekend)

Een kaart uit de 50-er jaren, uit de tijd dat
naast foto's ook opvattingen vaak " zwart-wit" waren. Lijn 3 voor het 'Maria-Paviljoen'
,een afdeling van het voormalige OLVG.

Lijn 3 in de van Baerlestraat. De bouw van de nieuwe
vleugel van het Stedelijk Museum is in volle gang. 3 nov.1953.

Lijn 3 in de
van Baerlestraat. De nieuwe vleugel is voltooid.

Lijn 3 Stadhouderskade, Rijksmuseum; vóór
18-10-1958 (opening
Vondelbrug)

Lijn 3 (mwg.449 ) rond 1960 toen je je geld nog naar de
Rijkspostspaarbank kon brengen en je nog onbekommerd het Stedelijk
Museum kon bezoeken.

Een blauwe wagen (443) op de Ceintuurbaan op
lijn 3. De Sint Willibrordus staat er nog in volle glorie.
Jeroen Epema - 24 september 2009
<< TERUG NAAR INDEX
PRENTBRIEFKAARTENlaat een berichtje achter
 |