Kroniek van het GVB in de jaren 1940-1945
Geheugen van de Amsterdamse tram

[terug naar index TRAMS ALLERLEI]

Share |

Voor de samenstelling van deze kroniek is gebruik gemaakt van de "Kroniek van Amsterdam over de jaren 1940-1945", samengesteld door J.F.M. den Boer en S. Duparc, Amsterdam, 1948.

1940 mei 17 Laatste ritten van de tram gesteld op 22.00 u. (Zaterdag en zondag 22.30 u.)
1940 mei 22 Autobuslijnen D, E, F en L voorlopig opgeheven en diensten op overige autobuslijnen beperkt als gevolg van gebrek aan motorbrandstoffen
1940 juni1 Autobuslijn K voorlopig opgeheven
1940 juni 3 Laatste ritten van de tram gesteld op 22.30 u. (Zaterdag en zondag 23.00 u.)
1940 juni 20 Laatste ritten van de tram gesteld op 23.00 u.
1940 juli 14 Lijn 3 verlegd naar Eerste Van Swindenstraat, lijn 9 naar Middenweg (Kruislaan), lijn 10 naar Molukkenstraat, lijn 11 naar Insulindeweg en lijn 14 naar Eerste Van Swindenstraat
1940 augustus 10 Laatste ritten van de tram gesteld op 22.00 u.
1940 september 15 Lijn 9 verlengd naar Middenweg (Gaffelstraat), autobuslijn A opgeheven
1940 november 1 Eerste tramrit om ca. 7.30 u., laatste tramrit 19.30 u.
1940 november 4 Alle joodse (gemeente)ambtenaren ontslagen
1941 januari 17 Zware sneeuwval veroorzaakt stagnatie in het tramverkeer
1941 januari 29 Laatste ritten van de tram gesteld op 22.00 u.
1941 februari 1 Autobuslijn H voorlopig opgeheven. Vervangend vervoer per N.S., baanvak Haarlemmermeerstation-Kalfjeslaan, met conducteurs van de Gemeentetram bij station Haarlemmermeer en treinstopplaatsen.
1941 februari 3 Strenge vorst en sneeuwval hinderen het tramverkeer
1941 februari 25-26 Tramverkeer ligt stil als gevolg van staking (bekend geworden als de Februaristaking als protest tegen Duits optreden tegen joden)
1941 februari 28 Laatste ritten van de tram gesteld op 19.00 u.
1941 mei 1 Laatste ritten van de tram gesteld op 23.00 u.
1942 januari 23 Lijn 14 voorlopig opgeheven, lijn 10 ter compensatie verlegd van Zoutkeetsgracht naar Van Hallstraat
1942 januari 27 Lijn 4 voorlopig opgeheven
1942 januari 28 Lijn 6 voorlopig opgeheven
1942 februari 1 Alle autobusdiensten op zon- en feestdagen opgeheven
1942 februari 16 Lijn 6 weer in dienst
1942 februari 16 Wijziging van straatnamen: Julianaplein in Amstelstationsplein, Prins Bernhardplein in Gooiplein, Wibautstraat in Weesperpoortstraat (hier alleen genoemd straten met tramverkeer)
1942 maart 2 Autobuslijn 19 voorlopig opgeheven
1942 mei 26 Lijn 6 voorlopig opgeheven
1942 juli 9 Lijn 8 voorlopig opgeheven
1942 juli 30 Lijn 3 verlegd naar Krugerplein, lijn 5 verlegd via Amstellaan-Rijnstraat
1942 september 3 Lijn 11 verlegd via Ruyschstraat-Weesperpoortstraat
1942 oktober 1 Laatste ritten van de tram gesteld op 21.30 u.
1942 december 3 De Gemeentetram deelt mede 300 conductrices in dienst te zullen nemen als gevolg van tewerkstelling van conducteurs in Duitsland
1943 januari 20 De Gemeentetram deelt mede dat indienstneming van 300 conductrices niet doorgaat in verband met een te gering aantal krachten
1943 maart 1 Lijn 4 weer in dienst
1943 maart 13 De Gemeentetram deelt mede opnieuw conductrices te werven
1943 april 15 De eerste conductrices verrichten hun diensten op de lijnen 3 en 24
1943 april 28 De Gemeentetram en de Gemeenteveren samengevoegd tot Gemeentevervoerbedrijf gerekend te zijn ingegaan per 1 januari 1943
1943 mei 15 Lijn 5A ingesteld op de route Westerscheldeplein-Utrechtschestraat-Centraal Station
1943 juli 7 Lijn 5A opgeheven
1943 november 19 Lijn 4 voorlopig opgeheven
1943 november 21 Het korttrajecttarief afgeschaft als gevolg van het door het drukke vervoer ontstane misbruik
1943 december 12 Alle tramdiensten op zon- en feestdagen opgeheven
1944 september 12 Alle tramdiensten tussen 10 en 16 uur en op zaterdag na 14 uur gestaakt wegens gebrek aan elektriciteit
1944 oktober 3 Tramdiensten nog slechts tussen 6.30 en 9.30 u en tussen 15 en 18 u.
1944 oktober 9 Alle tramdiensten gestaakt als gevolg van stopzetten van de elektriciteitsproductie
1944 december 7 Vijftig motorwagens en veertig bijwagens in het kader van vordering geplaatst aan de Plantage Doklaan voor vervoer per spoor naar Duitsland
1945? Afvoer van gevorderde trams naar Duitsland per schip vanaf De Ruijterkade; illegale werkers brengen een met trams beladen schip tot zinken
1945 juni 18 Tramdiensten op tien tramlijnen in beperkte mate hervat

 

Foto's uit de jaren 40-45


Lijn 3 verlegd naar Krugerplein; 386+618, Weesperpoortstraat (thans
Wibautstraat), 1942.
Fotograaf onbekend


Sinds 1942 rijdt lijn 3 van/naar Krugerplein. Motorwagen 476 met een boldakker op het President Steijnplantsoen, 1943.
Foto Brahn.


De laatste fase van lijn 8 is ingetreden. Nu lijn 4 is opgeheven vinden de ex-Utrechtse motorwagens nog emplooi op lijn 8. Maar niet voor lang. De foto toont het tramstel 11+833 op het Stationsplein in 1942. Sinds 1 juli 1936 is het Westerscheldeplein (nu Europaplein) het begin-/eindpunt van lijn 8 waarbij uiteraard wordt gereden via de Zuider Amstellaan (nu Rooseveltlaan). Autobuslijn E kon als gevolg daarvan opgeheven worden.
Fotograaf onbekend


Lijn 6 met motorwagen 412 op het Frederiksplein in 1942. Op de achtergrond de schutting rond het terrein waar vroeger het in 1929 afgebrande Paleis voor Volksvlijt stond. Die schutting stond wel bekend als de “klaagmuur”.
Fotograaf onbekend


Haarlemmermeerstation - de 297 de laatst repatriant uit het Duitse Offenbach - 27 januari 1947
foto P.H. Kiers †


“Tramtrossen” zijn in de oorlogsjaren en ook nog na 1945 een vertrouwd verschijnsel geworden. Bijwagen 824 en een Utrechtse motorwagen als lijn 23 op de Overtoom, 1943.
Collectie Ab van Donselaar

Cor Fijma - september 2011

[terug naar index TRAMS ALLERLEI]

laat een berichtje achter

omhoog

 

eXTReMe Tracker