Stadionvervoer
door: Cor Fijma
Het stadionvervoer bij de Amsterdamse
tram heeft een lange geschiedenis. In dit stuk wordt alleen het naoorlogse gebeuren
behandeld. Tien jaar geleden kwam een einde aan dit vervoer.

Stadiongangers op het
Stadionplein omstreeks 1932
fotograaf niet bekend
Bij stadionvervoer per tram denk je natuurlijk in de eerste plaats aan het
Olympisch stadion. In vroeger tijden waren daarbij onder meer betrokken de tramlijnen 6 en
23. Tijdens de Duitse bezetting is op beide lijnen de dienst gestaakt. Na de bevrijding
kwam lijn 23 niet terug in reguliere dienst. Voor lijn 6 duurde de afwezigheid tot 1977.
In 2006 is lijn 6 opnieuw opgeheven, naar het zich laat aanzien voorgoed. Maar in de
periode 31 augustus 1945 toenmalige Koninginnedag tot 4 mei 1958 boden 6 en
23 hun diensten aan bij stadionhoogtijdagen.
Zolang de normale dienst op lijn 2 niet was hervat, deed ook die lijn mee aan het
stadionvervoer. Pas op 14 april 1947 is lijn 2 weer als reguliere lijn in dienst gekomen.

Lijn
9 als stadionextra in de Plantage Middenlaan op een zondag on oktober
1955 bij de halte voor de Hollandsche Schouwburg

Lijn 6 (490+886) in de
Stadionstraat, 24.6.1956
In die tijd was de Amstelveenseweg tussen de
Koninginneweg en het Stadionplein verstoken van tramdiensten. De lijnen 6 en 23 die daar
voorheen reden waren immers opgeheven. Slechts lijn 24 hield buiten stadionhoogtijdagen
het Stadionplein bereikbaar. In 1948 veranderden de routes van de lijnen 1 en 2. Lijn 1
verliet zijn route Zeilstraat Hoofddorpplein en reed voortaan via Amstelveenseweg
naar het Stadionplein. Feitelijk betekende dit een stukje herinstelling van de lijnen 6 en
23. Als gevolg van de wijzigingen bij lijn 1 werd de verbinding met het Hoofddorpplein
voortaan verzorgd door lijn 2 die daartoe zijn luseindpunt Sophialaan Saxen
Weimarlaan verliet. Overigens kwam het in de tijd dat lijn 1 nog naar het Hoofddorpplein
reed wel voor dat die lijn bij drukbezochte wedstrijden naar het Stadionplein werd
gevoerd.

Lijn 23 (351+879), Stadionstraat, 24.6.1956. Ook een
tramstel van lijn 1 met een verlengde typewagen die de doorgang voor een tram van lijn 16
staat te versperren
Intussen waren ook de lijnen 2 en 16 bij
stadionhoogtijdagen in de Stadionstraat present die daartoe vanaf Koninginneweg resp.
Cornelis Krusemanstraat werden verlengd. Op zulke dagen vertoonden zich in de
Stadionstraat dus vier tramlijnen: 2 (sinds 1948: 1), 6, 16 en 23. In 1948 reed lijn 6 bij
enkele stadiondagen de route Amstelstation Stadionplein via Ceintuurbaan De
Lairessestraat; de trams van lijn 6 naar de Indische buurt reden dan onder het nummer 6E.
Merkwaardig is dat pas in 1955 een derde spoor in de Stadionstraat verscheen dat al op de
Amstelveenseweg aftakte. Op het Stadionplein waar na afloop van de stadiongebeurens
passagiers instapten is in 1955 een inhaalspoor aangelegd. Deze extra sporen zijn
feitelijk snel overbodig geworden aangezien de lijnen 6 en 23 op 4 mei 1958 voor het
laatst dienst deden.

Lijn 6 (1281+862) in de Stadionstraat, 30.6.1957. De tram
bevindt zich op het in 1955 aangelegde derde spoor
Merkwaardige taferelen waren te zien op 3 april
1955 tijdens de voetbalwedstrijd Holland-België. De tram staakte! Tramstellen van lijn 16
waren met werkwilligen in dienst op de route van lijn 1 en overigens werd het vervoer met
zeer veel autobussen met militaire chauffeurs verricht.

busdiensten die op de stakingszondag 3
april 1955 de trams vervingen.
fotograaf niet bekend
De vraag is of deze ervaringen voor het GVB
aanleiding waren over de lijnen 6 en 23 na te denken. Hoe dan ook, op 4 mei 1958 reden zij
voor het laatst. Sindsdien vond het stadionvervoer plaats met de vertrouwde tramlijnen 1,
16 en 24 die ook werden voorzien van diensten op de deelroutes Leidsebosje
Stadionplein resp. Rembrandtplein Stadionplein. Een buslijn 16E reed bovendien op
de route Stadionplein Centraal Station. Afhankelijk van de te verwachten omvang van
het vervoer werden deze maatregelen getroffen.

Lijn 16 (438+818), Rembrandtplein, 12.11.1961. Op deze
stadionzondag worden op de lijnen 16 en 24 pendeldiensten uitgevoerd tussen dit plein en
het stadion. Let op het bord Rembrandtplein dat het wagennummer keurig afdekt
In 1971 kwam opnieuw een wijziging in de
situatie als gevolg van het verleggen van lijn 1 naar Osdorp. Lijn 16 reed sindsdien
permanent naar het Stadionplein. Voortaan kwam, wat de tram betreft, het stadionvervoer
voor rekening van de lijnen 16 en 24. Sinds 1977 speelde de heringestelde reguliere lijn 6
daarin een bescheiden rol mee.

Lijn 24 (474+810) als stadionextra opgesteld in de
Turnerstraat, 23.9.1962. Het aanmaken van kopkoersborden is nog niet gereed gekomen, gelet
op het lege draairaamwerk. De 474 bevindt zich tegenwoordig in een Engels trammuseum
Op 3 april 1996 kwam een einde aan het vervoer
van voetbalpubliek naar/van het Stadionplein.
Het vervoer op de lijnen 6 en 23 is altijd verricht met de goede oude tweeassers, vaak in
ongebruikelijke materieelcombinaties. Zo reed op 7 april 1947 voor het laatst een Union
met een grootbordesbijwagen (114+810 op lijn 23). Op 13 juni 1954 kreeg lijn 23 onder meer
enkele kleine middeninstapbijwagens die aan niet kortgekoppelde motorwagens werden
gehangen. Lijn 6 reed op 24 juni 1956 met het stel 490+886, redelijk uniek en mogelijk
gemaakt door inzet van dit stel van lijn 2 welke lijn toen enige tijd onderdak vond in de
remise Lekstraat. Kortom, smullen voor de tramliefhebbers.
Slechts bij één gelegenheid zijn geen tweeassers verschenen en wel op lijn 23. Op zijn
laatste exploitatiedag 4 mei 1958 reed lijn 23 met drieassige tramstellen.
De lijn was toen al ingekort tot het Frederik Hendrikplantsoen, een maatregel die in 1957
is genomen. Ook het aantal dienstdoende wagens kon dus verminderd worden.
Lijn 6 reed na 1946 nimmer zijn eigenlijke route
die voerde via Overtoom Leidsebosje Museumbrug Weteringschans naar
Oost. De lijn was verlegd naar De Lairessestraat Ceintuurbaan Ruyschstraat.
Wel werd doorgereden naar het einde van de Insulindeweg. In 1957 kwam aan het laatste een
einde als gevolg van de opbraak van de tramsporen aldaar. Nog drie keer zou lijn 6 rijden
tot het Muiderpoortstation, tot in 1942 het beginpunt van de lijn.

Lijn 6 (851 en 892+968) in de Plantage Parklaan, 7.2.1978.
Sinds 1977 is lijn 6 weer van de partij. De foto is niet genomen op een stadiondag
Stadionvervoer vond sinds oude tijden ook plaats
naar de Watergraafsmeer. Tot 1940 dienden de Ajax-bezoekers zich te behelpen met
autobussen en de Gooische tram. Maar op 14 juli 1940 kon lijn 9 toch echt naar de
Middenweg rijden om daar, naar achteraf is gebleken, 56 jaren lang stadionvervoer te
verzorgen. Dit vervoer werd in de periode 1940-1948 afgewikkeld via een kopeindpunt op de
Middenweg bij de Gaffelstraat. Als jongetje heb ik daar vaak ademloos staan kijken naar
het rangeren met bijwagens. De vooruitgang is echter niet tegen te houden en zo kreeg lijn
9 als eerste lijn de nieuwe drieassige tramstellen toegewezen. Om het laatste mogelijk te
maken werd naast het stadionterrein een dubbelsporige keerlus aangelegd die ook de
gelegenheid bood extra tramstellen te plaatsen.
De laatste wedstrijd van Ajax in haar oude stadion vond plaats op zondag 28 april 1996. De
extra trams wachtten de afloop van die wedstrijd niet af, beangst als zij waren voor
vandalisme
..

Lijn 9 (338+821), Middenweg, 11.4.1955. Na gedane EE1-dienst
(bordje achter de voorruit) rukt de tram in naar remise Lekstraat (R-schijf op de lamp).
Fotograaf onbekend
Lijn 9 kon na 1948 meer en meer beschikken over
drieassers die op zondag niet nodig waren op lijn 25. Beide lijnen huisden (en huizen nog
steeds) immers in remise Lekstraat. Toch kon je in de vijftiger jaren meer en meer
tweeassers als extras op lijn 9 zien rijden. Meestal betrof het Blauwe
wagens, maar ook ouder garnituur kwam wel voor. In 1961 is een wijziging van de
drieasserinzet op zondagen ingevoerd. Deze stellen reden voortaan op zondag op lijn 3
zodat lijn 9 zich moest behelpen met tweeassers als extra trams. Naarmate meer gelede
trams beschikbaar kwamen ging de inzet van tweeassers als extras vervangen worden
door die van drieassers. Tenslotte verdwenen ook de drieassers geheel uit de dienst, maar
toen was het al 1983.
Inzet van materieel op lijn 9 op maandag
7 april 1958 (Tweede Paasdag)
Op deze middag reed lijn 9 met 11 dienstwagens, negen extra dienstwagens en twee
extraextra dienstwagens. Inzet van 19 drieassige stellen en drie verbouwde tweeassige
stellen, tezamen 22 tramstellen. De tweeassige stellen waren 406+760, 418+737 en 457+758.
Het was de laatste keer dat de verbouwde tweeassers op lijn 9 reden. Voor de 406 en 758
was het de enige dag ooit waarop zij op lijn 9 werden ingezet. De verbouwde stellen reden
normaliter op lijn 4. In 1960 zijn deze stellen buiten dienst gesteld.

Lijn 9 (448+807), als stadionextra in de eindlus aan de
Middenweg. Drieassig stel 517+959 rijdt in een reguliere dienst, 15-10-1961
Ander stadionvervoer kon je aantreffen richting
Spaarndammerdijk. DWS speelde daar, zoals de ouderen onder ons weten. Lijn 12
Oostzaanstraat Centraal Station moest daartoe wel eens extra trams krijgen, tot die
lijn in 1955 werd verbust. De foto van de 244 als voetbalextra geeft daar een beeld van.
Inzet van materieel op lijn 1 op
stadionzondag 18 juni 1950 (laatste dag waarop Unions op lijn 1 dienst deden)
1. 380+628 |
E1. 387+898 |
EE1. 302+637 |
2. 375+619 |
E2. 385+896 |
EE2. 382+626 |
3. 389+899 |
E3. 481+891 |
EE3. 127+629 |
4. 384+892 |
E4. 489+884 |
EE4. 484+887 |
5. 483+889 |
|
EE5. 115+627 |
6. 390+639 |
|
|
7. 373+641 |
|
|
8. 379+890 |
|
|
9. 383+895 |
|
|

Lijn 1 (360+637) op de Overtoom, 22.12.1955. Op de
achtergrond het toenmalige GVB-kantoor Stadhouderskade 1
Op deze dag tellen wij 15 kortgekoppelde
tramstellen in verschillende samenstelling, een stoeltjeswagen van de serie
301-320 en twee Union-motorwagens. Het was een mooie dag. (De volgnummers in de linker
kolom duiden op dienstwagennummers, die in de middelste kolom op extra dienstwagens en die
in de rechter kolom op extra-extra dienstwagens. Een geniaal idee: extra-extra wagens)
Inzet van materieel op lijn 23 op stadionzondag 13 juni 1954
1. 297+803
2. 263+804
3. 486+891
4. 253+887
5. 238+833
6. 267+782
7. 298+897
8. 268+890
9. 243+742 |
E1. 365+753
E2. 358+726
E3. 266+809 |
Materieelinzet op lijn 23 op
stadionzondag 30 juni 1957
1.
2.
E1.
3.
E2.
4.
5.
E3. |
332+756
371+835
1251+869
1272+872
1245+846
1236+741
1298+865
1297+847 |
Noot: de 1236 en 846 zijn als
museumwagens bewaard. De 846 kreeg die status als enige resterende wagen
met langsbanken nadat de wagen enige tijd op het
terrein van sanatorium "Zonnestraal" gestaan had. Helaas hebben vandalen
de wagen in de zeventiger jaren in brand gestoken.
Inzet van materieel op lijn 23 op zondag
4 mei 1958
1. 537+987
2. 520+995
3. 539+971
4. 510+1000
5. 514+953 |
E1. 522+997
E2. 550+972
E3. 509+952 |
Van deze drieassers zijn de 509 en 987 als
museumwagens bewaard gebleven. Een poging ook de 522 en de 1000 te bewaren is mislukt.

Lijn 23 (539+971), Frederik Hendrikplantsoen, 4.5.1958. Op
deze laatste lijn-23-dag reed de lijn tussen Stadionplein en Frederik Hendrikplantsoen,
maar de richtingfilm geeft Zoutkeetsgracht aan
Inzet van materieel op lijn 6 op
stadionzondag 30 juni 1957
1. 448+725
2. 413+781
3. 412+825
4. 1281+862
5. 1263+845
6. 428+802
7. 1277+842 |
E1. 451+810
E2. 438+748
E3. 427+728 |
Op lijn 6 zijn naast Blauwe wagens op de
diensten 4, 5 en 7 drie tramstellen van het toen oudste garnituur actief. De nummers van
de motorwagens 236-298 zijn in 1956 met duizend verhoogd om nummerdoublures met autobussen
te vermijden.

Lijn 23 (298+897),
geflankeerd door lijn 6, Stadionstraat, 13.6.1954. De 273 is ingetuigd met een
op de kop geplaatste 9. Ook het omgekeerde kwam wel voor
Meer foto's

Lijn 1 (552) in de Stadionstraat op de
eerste dienstdag van het gelede materieel, 16.6.1957. De dagen van de kortgekoppelde
stellen zijn weldra geteld

Lijn 1 (540) op de Overtoom als stadionextra, 30.4.1958.
Sinds lijn 1 met gelede wagens reed, bestonden de extra stadiondiensten vaak uit losse
drieassers

Lijn 1 met drie typen
materieel in de Stadionstraat, 21.6.1963. Sinds 1963 reden op lijn 1 voor het eerst ook
Blauwe wagens, als aanvulling op de gelede wagens. Het lijkt of de dagen van 1950 zijn
teruggekeerd.
Fotograaf onbekend

Lijn 9 (411+721) als
stadionextra, Plantage Middenlaan, 27.11.1955. De tram maakt een tussenrit Watergraafsmeer
Plantage Parklaan. De conducteur staat klaar om het wisselijzer te gebruiken. De
kenner ziet dat de wagen min of meer is gemoderniseerd, maar toch nog aan de voorzijde een
contactdoos voor de verlichting van een bijwagen heeft

Lijn 9 (418+737), als
stadionextra in de eindlus aan de Middenweg bij het Ajax-stadion, 7.4.1958

Lijn 12 (244+842), als
voetbalextra op de middentoegangsbrug voor het Centraal Station, 29-8-1954. Het zou een
van de laatste optredens van de 244 zijn; in het voorjaar van 1955 is de wagen afgevoerd.

Lijn 16 (295+810),
verlaat remise Havenstraat op een dienst als stadionextra, 17.3.1954. Kort nadien zou de
295 als eenrichtingwagen nog een tweede leven beginnen op de op 29.9.1954 naar Slotermeer
verlengde en drukke lijn 13

Lijn 16 (397+759),
Stadionstraat, 4.5.1958. De lijn is verlengd van Haarlemmermeerstation naar Stadionstraat
gedurende de uren waarin zich sportieve gebeurtenissen in het stadion afspelen

Lijn 24 (504+951), op
de pendeldienst Rembrandtplein-Olympiaweg, 12.11.1961

Lijn 24 (473+770), nu
met kopkoersbord aan de eindhalte Olympiaweg, 9.6.1963. De in die tijd bestaande typen
materieel staan op volgorde van ouderdom op de foto. De intuiging van de 473
is niet helemaal zoals deze behoort te zijn

Als laatste plaatje een
verwijsbord naar lijn 24 dat jarenlang te zien was op het Stadionplein. De tekst is al
aardig aan het afbladderen. 24.4.1983
Verantwoording
Gegevens uit de periode 1945-1950 ontleend aan H.J.A. Duparc, Een eeuw elektrische
exploitatie van de tram in Amsterdam, Delft, 2000
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
24 december 2006
[terug naar index TRAMS ALLERLEI]
laat een berichtje achter

|