
Drie Blauwe tramstellen op lijn 10 op de toenmalige standplaats Molukkenstraat:
410+763, 466+798 en 458+810, op 5 mei 1962.
In die dagen werd er wat afgeracet met de Hoge Blauwen: het derde tramstel 458+810 was
natuurlijk veel te vroeg aan het eindpunt.
De 410 hoorde niet op lijn 10 thuis maar op lijn 16. Het was een periode met een hoge
defectstand van de Hoge Blauwen. De 410 had een eigenaardig belgeluidje; het leek wel wat
op dat van de voormalige Leidse stadstram.
Van alle wagens op de foto heeft de 466 het het langst uitgehouden als pekelwagen P20,
later genummerd H50. Het ding is pas kort geleden uit Amsterdam verdwenen. De wagen
bevindt zich bij een transportbedrijf in Barneveld. Daar staan ook de H48 (ex-472) en
drieasser 922.
Bijwagen 798 reed in die dagen al met moderne cijfers van het gelede-wagentype, maar dan
in het geel.

De 459+798 als lijn 4 op het Frederiksplein op 14 september 1962. De 459 had last
van een 'kattenrug'. Volgens de kenners had de wagen ooit zodanige schade bij een botsing
opgelopen dat het nooit meer gelukt is de wagen terug te krijgen in de oude vorm. Toch was
hij de laatste officiële Blauwe op 2 april 1968.

De 461+813 als stadionextra op lijn 24 op 21 oktober 1962 op de Olympiaweg. Lijn 24
reed toen nog ordentelijk naar de Olympiaweg, anders dan tegenwoordig nu de bestuurders
'Stadionplein' filmen. Maar de lijn rijdt naar de Olympiaweg, laat daar geen misverstand
over bestaan. De 461 was de eerste onverbouwde Blauwe met railremmen en ook de eerste met
een Kiepe-controller.

Olieverfschilderij van Jim Gijbels
meer info op:
Treinen en trams op
doek

De 458+801 verlaat de remise Lekstraat op de koude maandag 14 januari 1963. Sinds
de winterdienst 1962/1963 had lijn 25 weer enkele Blauwe wagens tijdens de spitsuren nadat
zij in 1950 van lijn 25 afgeknikkerd waren. Met de winterdienst 1963/1964 ging het systeem
in waarin de Blauwen nog slechts spitsuur- en stadiondiensten deden. Dit betekende dat de
toenmalige spitsuurtramlijnen 5 en 27 slechts Blauwe stellen kenden. Tijdens de
zomerdienstregelingen van 1964 t/m 1967 reden de Blauwen vrijwel niet meer.

De 432+787 als stadionextra op lijn 24, 20 oktober 1963. De foto is gemaakt op de
Stadionweg.

Een
"hoge blauwe" (456) en een "lage
blauwe" (402) op het Stationsplein op 25 maart 1962. De 456 moet het
zonder klapkoersbord stellen en rijdt een extra dienst (bordje E 7
achter de voorruit). Te zien is dat de 456 een lage schakelkast merk "Kiepe"
en dat de 402 een hoge kast van "Siemens" heeft. De 456 zou worden
bewaard als bijwagen 908, maar moest helaas worden gesloopt.
fotograaf onbekend.
Cor Fijma
†
|